woensdag 26 augustus 2015

19 augustus 2015 - Pendelen (deel 13)

Het weer

Het lijkt erop dat ik mag spreken over een blauwe, maar toch toch wel nog wat witte lucht, waarbij wolken niet duidelijk zichtbaar zijn, terwijl je toch zo'n gevoel hebt dat ze er wel zijn.

De heenrit

Het halteomroepsysteem in de bus lijkt er niet veel zin in te hebben; het uitspreken van de haltes gaat moeizaam en wat aan de trage kant. Desalniettemin heeft de chauffeur er wel zin in: stipt vertrekt hij en een minuut te vroeg komt hij aan.

In de bus kom ik twee mensen altijd tegen en dat voldoet aan de verwachtingen van het forenzen: zelfde tijden weg, verschillende momenten aankomen. Op het station van Heemstede-Aerdenhout (thuisbasis van de reisvereniging "De Forensische Forenzen") komen mij nog geen gezichten overeen, maar tussen een massa van veertig mensen, verspreid over het hele perron (waarbij het merendeel een lange trein verwacht en daarmee voorin staat) gaat dat hoe dan ook wat lastig, zeker voor een groep mensen die nooit echt spraakzaam is op het toneel dat een perron genoemd mag worden.

Het lijkt erop dat een groot deel der treinen op tijd rijdt, hoewel een enkele trein de 5-minutensticker krijgt. Het is wel noemenswaardig (categorie: grappig) hoe de sprinter naar Almere Oostvaarders op te delen valt in drie segmenten: voor-midden-achter waarbij voor en achter ronduit vol zit en het midden ronuit _niet_ - er zijn nog ruim voldoende plekken ('lege' - plekken zonder iemand naast je te hebben, in die zin) beschikbaar.

Te Laan van NOI moest ik constateren dat de sprinter naar Den Haag Centraal op tijd reed, maar omdat ik weer vrij ('gratis') reis, besloot ik om tram 3 te nemen, om zo als nog snel aan te komen. De aankomst te Den Haag verliep voorspoedig en zo kon ik hoe dan ook de trein van 08:09 nemen naar Utrecht. Een zesledige DDZ doet ook deugd zo deze ochtenden.

De terugrit

Het blijkt dat het een lichte chaos is rondom Utrecht met de helft van alle intercity's vanuit Gouda die uitvalt en sprinters die rondrijden met wat vertragingen, waarbij één een vertraging van meer dan 20 minuten te verduren heeft. Het is ook nog eens feest rond Den Haag Centraal en Den Haag HS, zo meen ik op te vangen. De ideale oplossing binnen handbereik is de sprinter naar Leiden Centraal via Alphen aan den Rijn met de eeuwige SGMm. Het is een toch wel spectaculair ritje in het begin, want het oprukkende geluid van de choppers met alle ramen open en het geschud op het enkelspoor maakt dat het gevoel van de achtbaan verschijnt en de mondhoeken omhoog gaan.

De mondhoeken gaan echter weer naar beneden als ik te Boskoop hoor dat de sprinter naar Gouda (zelfde traject) 10 minuten vertraging heeft. Nu is het overgrote merendeel van dit traject enkelsporig en dat betekent dat wij tien minuten moeten wachten op de tegentrein... Erger, dit houdt in dat de trein niet verder rijdt dan Alphen aan den Rijn om de dienstregeling niet in de war te gooien, alwaar het overstappen geblazen wordt op Alphen. Ik zie en hoor wat mensen de trein verlaten, in de hoop op wat beters, maar ik blijf zitten en zie wel wat er gebeurt. Ik verwacht dat ik nog te Alphen over kan stappen op de intercity naar Leiden die stopt in Alphen en afkomstig is uit.... Utrecht. Dat wordt spannend, want de vertraging is intussen opgelopen tot één kwartier.

En dan komt ie aan: snel weg! 18:11, en we moesten om 18:06 aankomen in Alphen. De conductrice roept wat om in volle vaart en nee, dat is niet echt waar deze sprintertjes voor zijn uitgevonden, met het brute geluid aan optrekagressiviteit en de wind die naar binnen brult, maar de strekking zal zijn dat we allemaal uit de trein moeten denk ik zo.

Dit paaltje is verdwaald geraakt en heeft de rug naar de reiziger toegedraaid. Ik herinner me nog hoe een paaltje in Waddinxveen ook zo erg de weg kwijt was geraakt...

We komen aan om 18:19 en om 18:23 zou de eerstvolgende trein naar Leiden komen: alsnog de intercity uit Utrecht, maar wel met +3 vertrek uit Alphen. Het stukje Alphen-Leiden is wel bagger, met onophoudelijk geschud en gestuiter van deze VIRM. De aankomst in Leiden zal nóg eens wat op mijn schoot werpen: 2 minuten overstaptijd in voor de intercity richting Haarlem. Daarmee kan ik nog de sprinter naar Zandvoort pakken, maar als ik die mis, vergooi ik 35 minuten van m'n leven zonder vervangende bus.

Het wordt een snelwandeltempootje, ik trappel de trap af en kom aan op spoor 5a waar de intercity net komt aanrijden. Victorie: het real-time systeem in de trein geloofde bij deze aankomsttijd niet in een overstap voor deze trein, maar met twee minuten is veel mogelijk, zolang de laatste minuut maar niet serieus genomen wordt als tijdstip waarop stipt de deuren dicht moeten.

Eenmaal in Haarlem wacht een zo goed als lege strandsprinter mij op, zonder controle.

Resumé

[80] Zandvoort > Heemstede
IC Heemstede-Aerdenhout > Den Haag Laan van NOI (controle: 1)
Tram 3 Laan van NOI > Centraal Station Boven (controle: 0)
IC Den Haag Centraal > Gouda (controle: 0)
[6] Gouda > Gouda
[186] Gouda > Gouda
SP Gouda > Alphen aan den Rijn (controle: 1) +11
IC Alphen aan den Rijn > Leiden Centraal (controle: 0) +2
IC Leiden Centraal > Haarlem (controle: 0)
SP Haarlem > Zandvoort aan Zee (controle: 0)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten