zondag 16 augustus 2015

5 augustus 2015 - Pendelen (deel 9)

Het weer

'Lichtjes' (kuch) wat bewolking, maar de zon nodigt uit met een warme gloed op deze ochtend. Het zou warm worden.

De heenweg

Ik herinner mij de bordjes in de Belgische treinen dat niet iedereen hoeft te weten dat 'u uw lief "mijn konijntje" noemt', of iets van die strekking, als een vrouw in de bus op de alom bekende zwoele stem (met accent, want etnisch niet inheems) manlief meer dan acht maal in een minuut 'schatje' noemt. Dit maakt dat het vocabulair in het Vlaams groter lijkt dan ik initieel al vermoedde. Vlak vóór Heemstede-Aerdenhout is de 'duivelse nerdmobiel' intussen verdwenen. De eigenaar moet zich betrapt gevoeld hebben zeker sinds het moment dat ik die auto ging fotograferen of zo.

De zesledige VIRM staat gevoelsmatig erg lang stil in Leiden. Het is weliswaar een deel van de dienstregeling, de trein moet ook nog te vroeg aangekomen zijn, maar dit maakt de hoop op een snelle overstap in Den Haag gevoelsmatig toch wat kleiner.

In Laan van NOI beweeg ik me voor de stilstand naar het vierde rijtuig vanaf de voorkant in de rijrichting (van de zes, ingewikkelder beschrijven kan ik het niet) en dat is voldoende om me direct de trap af te laten hollen, maar voordat de deuren openden zag ik geen treinen staan en dat zou jammer zijn. Plots, bij het zetten van mijn voet op de derde trede, jawel: een sprinter komt aanstormen met bestemming Den Haag Centraal. Hop, vaart erachter en zo heb ik weer tien minuten tijd gewonnen.

Nu is intussen wat meer bekend over die VIRMS, want ze mogen dan wel allemaal verlengd zijn en er ook nog eens veelal hetzelfde uit zien, het interieur verraadt toch wat anders. De zesledige serie 8600 blijkt het stel te zijn met de oorspronkelijke kunstlederen bekleding met enkele rijtuigen die pluche stoelen bevatten (deze waren oorspronkelijk vierledig, waarbij later twee extra rijtuigen toegevoegd werden), terwijl 8700 enkel pluche is. Voor de vierledigen moeten we bij de reeks 8400 spreken over uitsluitend kunstlederen bekleding (met uitzondering van de fietsruimte en het kleine deel de wagon met het kleine toilet). De reeks 9400 is eigenlijk haast identiek, met dezelfde kunstlederen stoelen met een rijtuig dat pluche bevat. Het doet me een beetje denken aan de Belgische Breaks, die oorspronkelijk uit twee rijtuigen bestonden. Deze werden er drie en het tussenrijstel kreeg zowaar stoelen in plaats van banken in de kopbakken. De reeksen 9500 zijn de gemoderniseerde varianten met de blauwe pluche stoelen. De variant met de blauwe stoelen is overigens vanaf de buitenkant te herkennen aan de gele reflecterende strepen op de opstaptreden (of hoe heten die) onder aan de deuren. Vaak is de trein vers bestickerd (of gespoten, maar dat betwijfel ik een beetje omdat de oude VIRMS - net als de DD-ARs - eruit zien alsof steeds vierkante stukken sticker eraf zijn gesnede, alsof ze vervellen) met een heldere, verzadigde kleur (oranje-)geel, in plaats van een oude, grijzende gele kleur van de eerste en tweede generatie van het dubbeldeks-interregiomaterieel, want zo heetten die oorspronkelijk, nu zijn deze verlengd dubbeldeks-interregiomaterieel (VIRM).

De reis naar Gouda toe verliep zonder noemenswaardige aardigheden in plaats van noemenswaardigheden zoals mijn autocorrect foutief maar desondanks wel aardig voorstelde.

De terugweg

17:49 weg, 19:06 thuis. Op tijd weggaan heeft als direct gevolg dat ik ook veel sneller thuis kom. Dat heeft niet echt iets met het geval je-gaat-later-weg-en-komt-daarmee-ook-later-thuis te maken, maar meer qua reistijd. Het ene moment sluiten de verbindingen beter aan. Grager neem ik de trein in Haarlem van 18:56 die de laatste zomertrein van de dag speelt, of die van 19:09 eventueel. De volgende trein gaat pas om 19:44...

In Den Haag staat een vierledige VIRM klaar om naar Haarlem en verder toe te gaan en verder. Vierledig! Zo'n korte trein en dat in de spits... Foei! De trein zat dan ook vol met elke denkbare plaats bezet.

Plots, te Leiden komt een man met een fiets het fietsrijtuig binnen. Alle klapstoeltjes zijn bezet, maar de man is bewust van zijn rechten en wijst de heren en dames op de sticker boven het raam dat fietsen voorrang hebben. Hij verzoekt hen dan ook om op te staan. Initieel willen ze niet (ze willen gewoonweg helemaal niet want het pluche zit lekker), maar na wat herhalen op een zeer beheerste, vriendelijke toon willen ze toch met moeite opstaan en zo komt de fiets alsnog op haar voorbestemde plek. 'Wat een service!' zegt de man content tegen zijn medereiziger.

De 'strandsprinter' (zo een reed vroeger echt onder deze letterlijke naam, toen enkel met SGM, de oude gele Sprintertjes in een unieke strandbaluitvoering) stond klaar in de vorm van een oude VIRM, maar ook in deze trein (waar overigens niemand in leek te zitten) heerste er een gebrek aan kaartcontrole. De teller blijft brutaal op nul staan vandaag.

Resumé

[80] Zandvoort > Heemstede
IC Heemstede-Aerdenhout > Den Haag Laan van NOI (controle: 0)
SP Den Haag Laan van NOI > Den Haag Centraal (controle: 0)
IC Den Haag Centraal > Gouda (controle: 0)
[6] Gouda > Gouda
[187] Gouda > Gouda
IC Gouda > Den Haag Centraal (controle: 0)
IC Den Haag Centraal > Haarlem (controle: 0)
SP Haarlem > Zandvoort aan Zee (controle: 0)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten