zaterdag 22 augustus 2015

12 augustus 2015 - Pendelen (deel 11)

Het weer

Het is overwegend bewolkt en licht grijzig. Het lijkt dreigend, maar de vooruitzichten maken het uiteindelijk niet al te angstaanjagend, zeker wanneer de wolken allemaal verdwenen op een zeker moment.

De heenreis

Te Leiden Centraal regent het omroepen. De sprinter naar Almere Oostvaarders rijdt niet wegens een defecte trein en zowaar zijn Sassenheim en Nieuw-Vennep niet te bereiken. Dit zou duren tot kwart voor negen en dat is toch een behoorlijke tijd. Ook is iemands OV-chipkaart gevonden, mits het tenminste noemenswaardig is als de eigenaar ervan al niet weg is.

Bij vertrek in Leiden zie ik een sprinter naar Den Haag halteren te Leiden. Dat is zowaar de trein vanuit de richting Schiphol (met de kapotte trein) en die vult de normaal gesproken uitgevallen trein in zodat ik - als ik de onmogelijke overstap zou missen - niet ontiegelijk lang zou moeten hoeven wachten. Een robuuste dienstregeling zoals ik al eerder beschreef.

Wachten op de sprinter en in de tussentijd komt dit voorbij rijden te Laan van NOI.

Als ik net de sprinter naar Den Haag Centraal van 07:59 heb gemist komt vijf minuten later een intercity naar Den Haag Centraal voorbij gereden. Ik vraag mij af waar die vandaan komt, maar die zal vást niet uit Schiphol komen i.v.m. de verkeersluwheid. Een beetje onderzoek leert dat deze trein uit Leeuwarden komt, via Schiphol gereden heeft en zowaar de defecte trein doorstaan heeft, met als offer tien minuten vertraging vandaag. Ik kan het iets noemen om rekening mee te houden als ik Leiden binnenkom.

Eenmaal in de sprinter krijg ik te horen: Dit is de sprinter naar Den Haag Ypenburg, Hilversum, Naarden-Bussum en Den Haag Centraal, aldus de verwarde automatische omroeper in deze vervangende sprinter...

De rit naar Gouda was er een zonder geschiedenis zoals wel vaker. De bus rijdt inderdaad niet langs de gebruikelijke route. Ik zal een fiets mee moeten nemen om die drie kilometer aan afgeschafte haltes te kunnen doorstaan!

De terugreis

Ik vertrek laat na flink geklooid te hebben met iets voor werk en dat maakt dat 9292 mij adviseert om weer de bus naar Leiden te nemen.

Ook dit is Nederland... Boskoop, de rotonde die plots een t-splitsing werd.

Te Leiden Centraal komen er drie personen die een erg interessant uniform aanhebben - een ontwerp dat ik nog niet eerder heb gezien. Overwegend zwart met fluoriserend geelgroen en dat zag er toch best flitsend uit, met handboeien en al. Een zwartrijder wordt al gauw de trein (vermoedelijk uit de eerste klasse) uitgeknikkerd. 'Veiligheid en service' stelt het uniform, een quasi-politie-eenheid, zonder politiebevoegdheden zeker...

Leiden Centraal is verdacht rustig...

19:44 vertrektijd is natuurlijk later dan normaal voor de sprinters naar Zandvoort (symmetriedienstregelingswijze is de vertrektijd :39) en ditmaal moesten we weer een goederentrein voor laten gaan. De 'Dordrecht' in rode DB-livrei kwam ons pad kruisen vanuit de richting Beverwijk.

Een vreemd fenomeen is de trein uit Amsterdam die aankomt op spoor 6b, maar deze rijdt niet verder. In plaats van die trein staat de sprinter naar Zandvoort aangekondigd op spoor 5 (ernaast), zodat het hele publiek van de ene trein naar de andere moest gaan lopen. Even deze oversteek maken gold ook voor de machinist - die moest de net aangekomen trein verlaten en instappen in de andere van spoor 5. Hij snapte er zelf ook de ballen van waarom hij zelf ook moest overstappen.

Het bleek een ritje te worden met zowaar 100% controle op de treinen, maar ja, de bus bleef controleloos, terwijl ik toch eens gecontroleerd werd in de bus zelf, te Gouda, in één der voorgaande weken.

Resumé

[80] Zandvoort - Heemstede
IC Heemstede-Aerdenhout > Den Haag Laan van NOI (controle: 1)
SP Den Haag Laan van NOI > Den Haag Centraal (controle: 0)
IC Den Haag Centraal > Gouda (controle: 0)
[187] Gouda > Gouda
[186] Gouda - Leiden
SP Leiden Centraal > Haarlem (controle: 1)
SP Haarlem > Zandvoort aan Zee (controle: 1)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten