vrijdag 31 juli 2015

24 juli 2015 - Zoetermeer - Scheveningen (toch wel weer pendelen)

Vandaag, vrij uitzonderlijk - omdat het vandaag vrijdag is, dan werk ik niet - ga ik weerom naar Gouda, ditmaal in de middag, omdat ik extra hulp nodig heb bij het opzetten van dingen die nodig zijn voor het werk. Tegelijkertijd is er een bedrijfsbarbecue op deze dag, wat maakt dat ik niet onnodig veel extra betaal. In de ochtend ga ik niet, want ik heb niet zoveel zin om drie uur daar te zitten als het werkt, dus ga ik nog ergens heen in de buurt en dat wordt Zoetermeer. Dat verblijf zal niet lang duren, maar het gaat een beetje om het rondkijken (zoveel is er nu ook weer niet te zien).

De bus naar Heemstede-Aerdenhout (vanuit Zandvoort natuurlijk) had een kleine verrassing: een grijs parkietje (met baasje). Deze reageerde niet op de OV-chipkaart - jammer. In Heemstede-Aerdenhout had ik ondanks een knullige minuut vertraging toch nog de mogelijkheid om over te stappen op de sprinter naar Den Haag, terwijl een achttal minuten later de intercity naar Dordrecht zou komen - mijn reguliere trein in de ochtend. Ik besloot te kiezen voor de sprinter (onlogische keuze toch), maar uiteindelijk zou deze het beste uitkomen: de trein van de onmogelijke overstap is precies deze zelfde sprinter naar Den Haag en dat zou betekenen dat de intercity naar Dordrecht die dan achter mij rijdt logischerwijs dus op hetzelfde moment aan zou komen te Laan van NOI. Er is qua tijd in ieder geval van geen verschil, maar bij aankomst is het deze sprinter die aan de kant aankomt waar de tram naar Zoetermeer vertrekt. Zodoende hoef ik geen trappen af en op en hoef ik evenmin een mensenmassa tegemoet aldaar, al is het nu in de dalperiode en dan is het natuurlijk wat rustiger dan normaal.

Het is rustig te Laan van NOI - lijn 3 reed al niet en de tram van lijn 4 was net weg.

In Zoetermeer kwam ik nabij halte Centrum-West nog een reliek van de tijd van de Zoetermeer-Stadslijn tegen: een blauw NS-haltebord! Viezig geworden en wat gevandaliseerd, maar dat tezamen met een volgegroeid perron dat overgebleven is, maakt het toch nog wat historisch, alhoewel alles gebouwd is in het tijdperk van na de Oorlog.

Onder Zoetermeer bevindt zich ogenschijnlijk een heel netwerk aan tunnels en andere ondergrondse (parkeer-)verbindingen. Doet me denken aan Louvain-la-Neuve in België...
Je hebt schuifdeuren en je hebt... euh, geen deuren.

De barbecue vond plaats in Scheveningen (ik ging daar heen met de auto, niks OV) en het was een gezellig avondje. Ik werd nog uitgenodigd om wat verder te drinken rond 11 uur, maar ik bedankte omdat ik nog met de trein naar huis toe moest. Niet alleen de trein toch, want de tram is natuurlijk fundamenteel voor een plek als Scheveningen. Deze tram (tram 9) zat barstensvol richting Den Haag Centraal - als sardientjes zaten we tegen elkaar aan gepropt en dan is het nog wonderlijk dat iedereen meekon. Dat óók nog eens op het tijdstip van 11 uur! Te Den Haag Centraal ging bijna iedereen eruit - ik ook.

Het is bijna angstaanjagend hoe weinig treinen er rond dit tijdstip vertrekken vanaf Den Haag Centraal. Van de drie vertrekborden was er slechts één helemaal gevuld...

De trein naar Amsterdam Centraal was een oude vierledige VIRM, klassieker kan het haast niet. Eenmaal in deze trein schoot er een golf aan opluchting door me heen: ik ben precies op het goede moment weg gegaan in Scheveningen: ik kwam aan en deze tram van 23:20 had als aansluiting de trein van 23:44 naar Amsterdam Centraal. Deze intercity heeft op haar beurt weer een aansluiting op de sprinter naar Zandvoort 0:39, welke de laatste trein van de dag is. Drank misleidt en gelukkig ben ik er niet zo een die lol in het dronken raken ziet...

Wat ik nu zie is toch wel apart: drie conducteurs staan bij de sprinter naar Weesp aan eerste deur om iedereen preventief vóór het instappen te controleren... Op een kopstation is dat sowieso effectief, maar op ander station zal dat truukje niet werken. Een groepje met twee dames en een man met nichterige stem vraagt zich zich in de trein naar Amsterdam af waar ze zijn. Ik antwoord dat ze in Heemstede zijn, maar vast omdat ze wat aangeschoten zijn komt dat nog niet echt binnen. Het komt ook wel over als een station in the middle of nowhere in de nacht. Een perronnetje, het zou evengoed ergens in Friesland kunnen zijn, toegegeven. De 'wolkenkrabber' naast Heemstede-Aerdenhout doet echter weer vermoeden van niet, dus slaap lekker uw roes uit, zou ik zeggen...

Iets te overpijnzen

Hoeveel mensen zouden er eigenlijk zijn die geen aardbeien lusten? Ik ken ze niet en ik ben tot nu toe nog niemand tegengekomen die iemand kende die ze niet zou lusten... onderzoekswaardig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten