maandag 20 juli 2015

15 juli 2015 - Pendelen (deel 3)

Een nieuwe week, maar geen nieuwe route, zolang het traject Haarlem-Leiden-Den Haag nog begaanbaar is. Ik prefereer twee intercitydiensten en een aansluitingssprinter (over de route Heemstede-Aerdenhout, Den Haag Centraal, Gouda) over twee sprinters (over de route Zandvoort, Amsterdam Centraal, Gouda). Niet zozeer omdat de intercity's sneller zijn, maar vooral omdat ze comfortabeler zijn. Van de harde stoeltjes in SLT's en SGMm's wordt niemand in de ochtend echt bijster vrolijker. Nu wordt het traject Zandvoort-Amsterdam gedomineerd door DDZ's (da's toch wel een lichtpuntje), maar wat daarna komt is andere koek: vooral als men dan nog eens langer dan een uur moet blijven zitten tot Gouda... Dan is er nog een sprinter vanuit Leiden Centraal naar Gouda direct, maar de overstaptijden aldaar met de bus nodigen geenszins uit.

Ik hoopte op driemaal op rij een onmogelijke aansluiting te Den Haag Laan van NOI maar dat plan kon al spoedig de prullenbak in toen de IC naar Dordrecht al met een lichte vertraging rondreed en tot overmaat van minieme ramp (zo'n ramp was het nu ook weer niet) de sprinter naar Den Haag Centraal van 07:59 zowaar op tijd reed. Nu ja, ik kon bij aankomst een andere trein uitzoeken en de eerste die ik zag (zag aankomen) was een tram. Ik ben niet bekend met het tramnetwerk in Den Haag, maar ik heb wel eens vanaf Laan van NOI naar Den Haag Centraal gereden en deze tram arriveerde in de juiste rijrichting. Bon, dacht ik zo en ik stapte in de tram naar Javalaan. De tram gaf aan de voorkant aan dat deze niet in dienst was, maar ik nam aan dat dit een systeemfout was omdat een hele meute in de tram stapte. Dat moest aanduiden dat deze naar Centraal zou gaan, maar helaas: Javalaan lag in Zoetermeer - precies de andere kant op - en ondanks dat Zoetermeer tussen Den Haag en Gouda ligt moest ik daar niet heen en kon ik bij de eerstvolgende halte eruit: Voorburg 't Loo. Ik wist al toevallig dat dit ook een halte was waar Metro E halteert en deze kwam twee minuten na aankomst al aanrijden. Wel even naar het andere perron verhuizen door onder de spoorbrug door te gaan, maar toch kon ik deze metro alsnog direct nemen en toch praktisch geen tijd verliezen. De metro was vol, er was haast geen plaats meer over en ik kon staan. (Terug) bij Laan van NOI ging een deel er uit, waarna de metro verder reed naar eindpunt Den Haag Centraal. Overstappen moest geschieden met uitchecken bij RET en inchecken bij NS.

De trein naar Gouda werd vervuld door de intercity naar Amersfoort Schothorst en deze rit zou vertragingstechnisch geen geschiedenis hebben. Toch kreeg deze een uiterst vreemde wending toen vijf minuten voor aankomst in Gouda een exotisch figuur vlak naast mij op de welbekende horizontale, naar binnen gebogen deurstangen van de VIRMs ging zitten (altijd een handige truc: als het druk is, bij het sluiten van de deuren direct in dit 'kuiltje' zitten zodat je alsnog zit...soort van, want echt comfortabel is het niet). Dat hij al zo dicht bij me ging zitten was al raar, zeker met het idee dat er niemand in de trein stond en er nog ruim voldoende zitplaatsen beschikbaar waren. De jongeman begon in het Engels dingen te vragen, o.m. of ik studeerde, hoe oud ik was en zo nog wat vragen. Na drie vragen begon ik het vreemd te vinden - waarom wil je dit weten? Bij de vraag of ik een vriendin had gaf ik al inhoudelijk geen antwoord meer, het is al een vreemd figuur, dus dat soort types negeer ik best meer. Het werd pas helemaal vreemd toen hij vroeg of ik open minded was en initieel begreep ik de term niet, maar pas bij het horen van 'bisexual' en een bepalde orale seksuele handeling wist ik hoe laat het was en was een antwoord met 'that is not my appetite' en het straalhard negeren door diep in de krant te kijken de enig passende oplossing. De trein arriveerde al snel in Gouda en zo kon ik weer vrij ademhalen. De zinsnede if you never do it, you'll never know galmde nog even door mijn hoofd, maar werk is een goed medicijn tegen dit soort mafkezen. Nu mag hij zijn voorkeuren hebben, maar om dat met wildvreemden in de trein te delen is gewoonweg gestoord.

De terugweg vanuit Gouda bestond zonder mafkezen als bovengenoemde, want ik besloot voor de terugweg een andere route te nemen - één die ik nog niet genomen had en dat is de route die de sprinter naar Uitgeest aflegt. Een collega moest naar dezelfde richting, dus was vergezellen een logische optie. De rit verliep gevoelsmatig sneller dan wanneer ik alleen geweest zou zijn, want een uur rondkarren in een luidruchtige SGMm is nu niet echt het meest comfortabele dat je kan verwachten. Eenmaal in Amsterdam deed ik de balie aan om informatie te krijgen over het kunnen activeren van een overzicht van gemaakte reizen met de OV-chipkaart. Thuis lukte dat geenszins (de site is verschrikkelijk, qua gebruiksvriendelijkheid zou de site bij mijn toenmalig docent Human-Computer-Interaction geen voldoende krijgen - des te meer door het ontbreken van een bevestigingsvraag in de vorm van een melding wanneer een gebruiker een OV-chipkaart wil verwijderen van zijn/haar overzicht), dus hoopte ik vooruit te komen met mensen aldaar. De oplossing bleek dat de laatste tien ritten te zien (inclusief niet-NS vervoer) waren via de kaartautomaten, terwijl via Mijn NS enkel NS-reizen te zien waren. Ik zal, om de vergoeding van mijn vervoer te kunnen declareren, het maar moeten doen met foto's van de gemaakte transacties aan de automaat of iets dergelijks - of ik moet die OV-chipkaart toch nog werkend zien te krijgen, maar daar heb ik een hard hoofd in. De eerste OV-chipkaart wilde nog wel alle reizen tonen, maar dit schijnt toch nog lastig te zijn met vervangende kaarten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten