woensdag 14 oktober 2015

25 augustus 2015 - Pendelen (deel 15)

Het weer

Het is erg winderig, gisteren was er sprake van een wolkbreuk en wat verwoeste huizen, maar hier in de buurt hebben we, naast een straat die een wildwaterglijbaan werd, geen last van gehad. Het bleef voorlopig droog op de heenweg.

Diezelfde heenweg

Het omroepsysteem heeft er - ten opzichte van de vorige keer - nu wel zin in en het volume is een stuk hoger. De snelheid van de bus niet: het gaat traag en we komen iets meer dan een minuut te laat aan. De aansluiting lukt nog net en daarmee is het nog geen drama.

Tweemaal vierledige VIRMs arriveren en ondanks dat ik helemaal naar voren loop is de trein zowat helemaal bezet. Het zijn de klapstoeltjes die minder soelaas bieden in de zoektocht naar een zitplaats.

Vandaag blijf ik bij wijze van grap en misschien bij wijze van iets dat een vervolg zou kunnen krijgen zitten tot Rotterdam. Overstappen aldaar voor de trein in de richting van Leeuwarden en een bus zou mij constant een overstaptijd van minimaal tien minuten opleveren, wat rustig te noemen is. Vroeg raak ik er niet mee op werk, maar veel zin heeft dat eigenlijk niet omdat het merendeel van de collega's er niet is en het kantoor veelal nog op slot zit. Enfin, het is wel komisch om vanuit het perspectief van de doorrijdende reiziger op deze tijden het verkeer te aanschouwen en te zien dat

  • in Laan van NOI ik de ondoenlijke aansluiting op de trein vanuit Haarlem (naar Centraal) gemist zou hebben;
  • in HS ik de aansluiting op de trein vanuit Venlo gehaald zou hebben (naar Centraal);
  • dat in Delft ik schijnbaar nu kan overstappen op de sprinter in de richting van Rotterdam (en voort naar Breda);
  • dat de reis op tijd verloopt;
  • er geen controle is.

Het zou blijken dat de trein naar Leeuwarden niet verder zou rijden dan Zwolle en dat de Intercity Direct weer eens uitviel. In Rotterdam verliep de reis naar Gouda hoe dan ook in alle rust, waardoor alles wat plaatsvond in Rotterdam eigenlijk geeneens opviel.

De bijbehorende terugweg

De terugweg kon alle kanten op: ik heb me beseft dat ik praktisch alle treinen kon nemen en toch binnen tweemaal overstappen (en twee uur) alweer met de trein naar Zandvoort kan gaan, als tenminste die goederentrein nu geen roet in het eten gegooid had. Het begon te druppelen en de drupjes maakten plaats voor gewoonweg regen. De goederentrein bleef ditmaal achterwege, want de zomertrein was precies aanwezig 'in plaats van'.

Resumé

[80] Zandvoort > Heemstede
IC Heemstede-Aerdenhout > Rotterdam Centraal
IC Rotterdam Centraal > Gouda
[6] Gouda > Gouda
[6] Gouda > Gouda
IC Gouda > Den Haag Centraal
IC Den Haag Centraal > Haarlem
SP Haarlem > Zandvoort aan Zee

Geen opmerkingen:

Een reactie posten