woensdag 14 oktober 2015

26 augustus 2015 - Pendelen (deel 16)

De heenweg

Sinds gisteren heb ik vlak voor ik de bus instap te maken met een meeuw die graag mee wil met de bus, maar de meeuw komt er niet in. Een buitenlander wil ook mee, maar de wijze van betaling met bepaalde biljetten schikt de chauffeur niet. Dat levert wat ergernis op wanneer hij in het Engels niet begrepen wordt en dan moet de chauffeur zelf maar een goed biljet nemen uit zijn portemonnee en de andere, niet aanvaarde weer terugdoen. Zo komen we alsnog weg met +2 minuten en er valt direct te merken dat de chauffeur haast heeft: hij raast door de wegen van het dorp en doet me toch ergens verrassen hoe veel accelererend vermogen deze bus heeft. We zouden Heemstede-Aerdenhout dan ook op tijd bereiken...

VI+IV = 10 rijtuigen (de standaard in wording), dus bij aankomst kan ik vrij doorlopen naar de blauwe ruit met de 10 erop, waar niemand staat. De achterste deur van het voorste rijstel komt precies voor me te staan en in de gemoderniseerde VIRM is voldoende plek te vinden voor een vredige reis.

In Rotterdam Centraal kwam de ICMm weer aanrijden op spoor 14 om als intercity naar Leeuwarden te dienen. Op het moment van binnenkomen, komt er ook een GTW binnenrijden die tussen Dordrecht en Geldermalsen rijdt. Ik heb ze hooguit iets van twee keer gezien in Rotterdam, maar ik kan niet goed beoordelen of ze wel vaker daar te zien zijn.

De terugweg

Onderweg naar de halte reed de bus voorbij en daar kwam een tijdje later een andere voor in de plaats die een eindje om zou gaan rijden, maar wel via een weg zodat ik er een halte voor het station uit kon om zo toch op het station te komen aan de achterzijde, zonder om te hoeven rijden, onder het spoor door via de hoofdingang (en het busstation).

De intercity Den Haag kwam al vlot aanrijden en dat doet deugd. In Gouda rijdt er altijd wel een trein, zo lijkt het en volgens mij rijden er ook acht treinen (vier intercity's en vier sprinters) per uur naar Den Haag en Rotterdam terwijl er maar twee per uur direct naar Amsterdam gaan (enkel sprinters - de rest is met overstap). Het is een erg frequente regio, zeer zeker, met gemiddeld wel zo'n vier à zes treinen per uur via de as Oude Lijn van Leiden naar Haarlem en acht via Amsterdam Centraal naar Haarlem (Amstersam Sloterdijk meer omwille van de aansluiting vanuit Schiphol). Toch duurt de rit traditiegetrouw lang.

Net als in de intercity naar Brussel (op de dag van het bezoek aan Leuven) kwam er ook vandaag een vluchteling de trein in met een A4-tje (ditmaal wit) met tekst in zeer gebrekkig Nederlands dat hij geen werk heeft en arm is etc. Hetzelfde procédé volgde en zo herhaalden velen idem dito: het aantal keer dat ik gerinkel hoorde van muntjes bleef beperkt tot drie keer. Ten opzichte van België (waar meer dan de halve trein aan het rinkelen was) is Nederland een stuk minder vrijgevig. We mogen dan wel een zeer riant offer hebben voor vluchtelingen aan wat ze allemaal krijgen van de staat, maar dat wil nog niet zeggen dat alles dan ook zo blind vrijgevig is.

Treinstel 7538 (DDZ) viel mij direct wat op bij het binnenrijden: deze trein heeft ramen gekregen die open kunnen. De gewone reizigers kunnen dat weliswaar niet, maar iedereen met een omgekeerde inbussleutel wel.

Resumé

[80] Zandvoort > Heemstede
IC Heemstede-Aerdenhout > Rotterdam Centraal (controle: 0)
IC Rotterdam Centraal > Gouda (controle: 0)
[6] Gouda > Gouda
[186] Gouda > Gouda
IC Gouda > Den Haag Centraal (controle: 0)
IC Den Haag Centraal > Haarlem (controle: 1)
SP Haarlem > Zandvoort aan Zee (controle: 0)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten