vrijdag 29 september 2017

7 juli 2017 - Dinant, Givet, Yvoir

Al meer dan twee jaar heb ik een plan om Givet te bezoeken, maar omstandigheden aan prioriteiten, andere interesses, het weer en vertragingen hebben me verhinderd om het stadje in Frankrijk eerder te bezoeken. Nu is het eindelijk zover: één der grensoverschrijdende Waalse buslijnen maken het mogelijk om Givet te bezoeken als vervanging van de oude treindienst die ooit eens gereden heeft tussen Dinant en Givet. Het blijft een markant verschijnsel met een verdere treinaansluiting die op de dag van mijn bezoek compleet buiten gebruik is.

Foto's staan op Flickr, maar hier staan alvast een paar:
Givet en de Maas.
Mairie de Givet
Het emplacement met het station van Givet

De route

06:36 op tijd 2 Zandvoort aan Zee SP Amsterdam Centraal
06:46 op tijd 1 Haarlem NS (controle: 0)
06:50 op tijd 6 Haarlem IC Vlissingen
08:32 op tijd 4b Roosendaal NS (controle: 0)
08:48 op tijd 4a Roosendaal IC Brussel-Zuid
09:49 op tijd 3 Brussels-Airport Zaventem NS International (controle: 0)
10:17 op tijd 2 Brussels-Airport Zaventem IC Dinant
12:03 op tijd - Dinant NMBS (controle: 1)
lopen
13:07 op tijd BUS Dinant Gare 154a Givet
13:42 op tijd - Givet Eglise Notre-Dame TEC
lopen
15:12 op tijd BUS Givet Gare 154a Dinant
15:53 op tijd - Dinant Gare TEC
16:20 op tijd BUS Dinant Gare 433 Namur
16:34 op tijd - Yvoir Gare SNCB TEC
lopen
17:05 op tijd 1 Yvoir IC Brussels-Airport Zaventem
18:21 op tijd 4 Brussel-Luxemburg NMBS (controle: 1)
18:37 op tijd 1 Brussel-Luxemburg IC Brussel-Zuid
18:48 op tijd 8 Brussel-Noord NMBS (controle: 0)
18:55 op tijd 5 Brussel-Noord IC Amsterdam Centraal
20:11 op tijd 4a Roosendaal NS International (controle: 1)
20:31 op tijd 4a Roosendaal IC Amsterdam Centraal
22:09 op tijd 3 Haarlem NS (controle: 1)
22:15 op tijd 8 Haarlem SP Zandvoort aan Zee
22:25 op tijd 2 Zandvoort aan Zee NS (controle: 0)

Na een eerste mislukking waarbij de kaartenautomaat van de NMBS defect is geweest en een tweede mislukking waarbij de vertraging te groot is geworden om nog de aansluiting op de trein naar Dinant te kunnen halen, staat deze dag in het kader van de derde poging om in Givet te komen op de laatste voorziene mooie dag van deze zomer (dat is natuurlijk een grapje, maar het ziet er naar uit dat deze hele maand juli in het water gaat vallen). Het is me eerder gelukt om in Dinant te komen en dat geeft me hoop op succes voor vandaag, omdat vanaf daar de grensoverschrijdende bus vertrekt.

De dag begint gelijk met een storing, alsof het allemaal nog niet erger kan en de goden mij verbieden om naar Givet te gaan, maar het is geen storing in relatie tot de sporen, treinen, seininrichtingen of andere tedere infrastructuur zoals overwegen. Nee, het is een storing op de website van de NMBS zelf, die dienst weigert en me enkel een "Uw sessie kan niet meer opgslagen worden" probeert te verkopen. Ik moet mezelf nog vóór de reis begint herinneren aan de aanwezigheid van het fenomeen "vakantie", want tijdens de vakanties worden de dienstregelingen van trein en bus gewijzigd. Vooral bij de bussen vindt er een jaarlijkse kaalslag plaats die menig incidenteel reiziger altijd in acht moet nemen. Ik heb mijn reizen meestal ruim van tevoren al voorbereid, en omdat ik al twee keer eerder geprobeerd heb om in Givet te komen heb ik al langer dan twee jaar een plan voor een reis naar Givet klaarliggen die al eens gewijzigd is omdat de gehele dienstregeling van een bus plots veranderd werd. Dat plan is gemaakt in een periode waarbij het geen vakantie was, dus moet ik extra op mijn hoede zijn en het hele plan nog eens nalopen. De planner van de NMBS weigert alvast daaraan mee te werken, maar dan heb ik nog de site van de busvervoerder in kwestie (de TEC) zelf. Die beantwoordt mijn vrees: de bus vanuit Givet naar Dinant van 16:35 vertrekt ruim 23 minuten eerder, om 16:12, maar verder is alles hetzelfde gebleven. Ik wil niet via Dinant naar huis toe, maar ludiek via Couvin en dat zou ook zelfs kunnen met een bus van 17:04 naar Doische, per bus 422 met overstap in een gehucht genaamt Bois le Fir, maar een ritje via Heer, waar het toenmalig grensstation Heer-Agimont heeft gestaan, lijkt me interessanter.

Op station Roosendaal komt een Albaniër naar me toe die naar "Gent Zone" toe wil, tenminste, dat beweert zijn kaartje en anders zou hij dat kaartje niet gekocht hebben in 's-Hertogenbosch. Ik neem aan dat hij niet weet hoe hij daar moet geraken, dus ik vertel hem in het Engels dat hij de trein naar Brussel moet nemen en moet overstappen in Antwerpen, maar hij begrijpt er niets van en volgens mij weet hij ook niet wat hij met zichzelf aanmoet, en aangezien mijn beheersing van de taal der Shqip nogal ondermaats is, laat ik hem zelf maar zijn plan trekken na drie keer uitgelegd geprobeerd te hebben dat hij naar spoor 4 moet komen. De intercity naar Brussel komt stipt aan in Roosendaal, tot grote vreugde. De stiptheid blijft, alhoewel de trein een oponthoud heeft in de tunnel tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem van enkele minuten. Desondanks komen we op tijd aan in Brussels Airport-Zaventem. Och, die Belgen en hun koppelstreepjes... de ene keer is het Mortsel-Oude God en dan weer Gent-Sint-Pieters.

De sfeer op Brussels Airport-Zaventem is een stuk minder gespannen als de laatste keer toen ik er was, want toen heerste er namelijk een sfeer van een terreuraanval die ieder moment zou kunnen plaatsvinden. Nu stond de uitgang van het station niet letterlijk en figuurlijk blauw van de soldaten en hogere politie-eenheden, maar slechts een groep mannen van Securail in rode bekleding. Het blijft toch ridicuul hoe je hier over moet stappen. De liften mogen niet gebruikt worden omdat de manier waarop het station ontworpen is zo is, dat je het station per lift verlaten kan zonder poortjes te hoeven passeren. Iedereen is zodoende veroordeeld tot de roltrappen en de gewone roltrappen, tenzij je flink fysiek gehandicapt bent, maar zelfs dan moet je aanbellen en uit gaan leggen waarom je de lift gebruiken wil. Als de lift dan naar beneden komt staat er een man in NMBS-kledij die nog eens komt vragen wat de reden is. In het geval van een zeer slanke dame met een kar vol koffers, die naar spoor 3 wil, wordt resoluut naar spoor 2 verwezen, waardoor ze de lift niet in mag.

Op dat moment wordt omgeroepen dat de trein naar Kortrijk niet begint bij de luchthaven, maar vanaf Brussel-Zuid - eigenlijk precies op het moment van vertrek van de trein naar Brussel-Zuid, maar voordat de viertalige omroepster in het Engels de reiziger heeft kunnen verwittigen, sluiten de deuren al. Ach, helaas. Het schijnt dat het hele verkeer naar Brussel krom ligt, omdat de trein erna onderwerp is van dezelfde mededeling. Twee mensen die de enkele Desiro met nummer 08055 naar Dinant in willen stappen, vragen of de trein naar Dinant naar Brussel-Zuid of Brussel-Noord gaat, maar het antwoord daarop is nee. Dat betekent eigenlijk botweg dat ze verdoemd zijn tot de trein van 10:26 naar De Panne (als die tenminste nog rijdt). Als er helemaal niks meer zou rijden, zouden de reizigers wel de trein naar Dinant kunnen nemen tot Brussel-Schuman, om daar over te stappen op eender welke trein naar Brussel-Noord en verder.

De enkele Desiro rijdt stipt en onderweg stappen nog bekenden in de trein, waarmee ik onderweg nog wat gebabbeld heb. Ditmaal ben ik wel op tijd opgestaan en heb ik een uur speling op de bus naar Givet. Zo kan ik nog kort wat rondkijken in Dinant voordat ik de bus induik. Eenmaal de trein uit om die korte verkenning te maken word ik direct getroffen door het warme weer - de airco is gevaarlijk, want ik krijg geen kans om me geleidelijk aan te passen. Degene die ik tegenkwam in de trein vroeg nog of ik wel heel zeker wist of de bus wel reed - in dit geval heb ik het nagekeken en het antwoord erop was ja: zo geschiedde. De lijn 154a is her en der omgeleid met wilde werkzaamheden aan de wegen, met her en der verspreide kortere vuurrode "TEC-halteroeispanen" en dit maakt het kiezen van de halte om uit te stappen wat riskant, want aan boord mag dan wel een tikkertape zijn om informatie te geven over halten die zijn komen te vervallen; de volgende halten toont deze niet. Het lijkt erop dat in enkele bussen van De Lijn intussen ook beeldschermen zijn geïnstalleerd om actuele reisinformatie door te geven, maar de software daarvoor is niet gereed en software die niet op tijd af komt is een kwaal die overal wel opduikt, maar waarom lukt het bij ons in Nederland en in de Desiro's van de NMBS dan wel om dit alles werkend te krijgen? Het getuigt van een primitiviteit die niet uitnodigt om als leek het OV te gebruiken, samen met palen zonder dienstregelingbordjes. Ik moet in België, als ik met de bus ga, altijd de laatste vier à vijf halten opschrijven, zodat ik kan aftellen en ik op tijd - letterlijk! - kan bellen... Dat moet ik eens proberen in de duisternis, dat zal geheid goed aflopen, als de chauffeur tenminste het niet nalaat om me te attenderen bij de aankomst van de halte die ik voorgesteld heb.

Bus 154a zet me af bij de halte Eglise Notre-Dame in Givet.
Het Fort Charlement, met op de voorgrond een bus van lijn 154a.

Givet is een rustig maar ordentelijk stadje, dat een stuk minder druk is dan Dinant, maar rustig is het inderdaad, want alles is dicht op de vrijdag. Waarom is me niet bekend, maar het zorgt er wel voor dat ik de karakteristieke "pierres bleues" niet proberen kan. Geen ellende toch, want het fotograferende element maakt een hoop goed. Het lijkt erop dat er ook structureel meer ruimte is dan in Dinant en dat is te merken, met ruime parkeerplaatsen, een centrum zonder een bom aan auto's die elkaar bijna lijken te torpederen en dunne straatjes waar in rust door gewandeld kan worden.

Gare de Givet
Oude beeldbuizen!!
De bus voor de weg terug

Het station van Givet is klein en pover, met een loket - dat wel - en zelfs nog ouderwetse beeldbuizen als vertrekstaten! De perrons zelf zijn integraal afgesloten omdat er geen treinen rijden in de zomervakantie en dat is raar. Ik vermoed grondige werkzaamheden, maar toch... er worden "autocars" ingezet om de dienst naar Charleville-Mézières te verzekeren. Ik neem een uur eerder dan voorzien (de tocht ging lekker vlot, en op het Fort de Charlemont van Givet mag je toch als gewone sterveling niet komen) de bus terug en nu besef ik wel dat de aansluiting naar Couvin een lastig verhaal wordt: als ik die bus - die enkel en alleen eens om zeven uur in de ochtend en om vijf uur in de middag rijdt - als aansluiting zou mogen beschouwen, zou ik de bus van een uur later moeten nemen om mijn Horizon-reisproduct mee te kunnen nemen op die aansluitende bus, en dan zijn er ook nog eens vervalen haltes in Heer, de plaats waar ik zou moeten overstappen. Ach, helemaal perfect kan de reis nu toch niet lopen, maar ja... Als alternatief neem ik de bus van 16:07 met het onooglijke lijnnummer 433 naar Namur, tot aan Yvoir, om daar dan maar het plaatsje te verkennen - en zo nog op dezelfde Horizon 'gratis' nog ergens extra heen te kunnen gaan. Het aantal reizigers valt tegen, maar de route is tot aan Yvoir een mooie heuvelachtige tocht met enkele flinke uizichten op de Maas.

Station Yvoir

Ik moet aan het einde van dit geïmproviseerde wandelingetje nog een flinke pas inzetten om de trein naar Brussel te kunnen halen, maar op de minuut haal ik deze, en zo kan ik nog in theorie de trein naar Amsterdam halen met aankomsttijd 20:11 in Roosendaal. Voor de Benelux reken ik eigenlijk alleen vanuit de aankomst in Roosendaal omdat het in mijn reis een centraal meetpunt is (niet 'meet' als in het Engelse 'meeten'). Ik besluit om niet door te rijden naar de luchthaven, maar ditmaal over te stappen op de trein naar Brussel-Noord en van daaruit de trein naar Amsterdam. Ik wil de overstap doen, omdat de overstaptijd in Brussel-Luxemburg er eentje is van 17 minuten: ogenschijnlijk genoeg om wat eten te halen, maar het gaat direct al fout bij de bestelling: als ik in Brussel ben heb ik de neiging om in het Nederlands te beginnen. Het is precies hetzelfde als in Luxemburg-stad, waar ik direct in het Duits begin te spreken, want als je daar eenmaal in het Frans begint, zal degene met wie je praat geen andere taal meer spreken. De jonge deerne aan de balie spreekt enkel Frans tegen me en nog op een onverstaanbaar brabbelniveau. Ik wind me hier dusdanig over op dat ik maar een welgemeend "Láát maar" uitkraam, een wegwerpgebaar maak en uiteindelijk zonder eten maar eens buiten ga kijken. Het stationsgebied is kaal, stil en verlaten en dit werkt niet veel beter op mijn humeur. Eenmaal in de trein naar Brussel-Noord kom ik dan wéér degene tegen met wie ik al aan het praten was geslagen onderweg naar Dinant! Och toeval.

De aansluiting in Brussel-Noord is een succes, maar de wandelgangen onder de sporen zelf zijn dat niet: wat een karige, belabberde boel zeg. Het zal wel aan mijn humeur gelegen hebben, maar het voelt niet prettig daar beneden. De IC naar Amsterdam komt op tijd en en er vindt controle plaats na het verlaten van Brussels-Airport Zaventem. Bij iedere reiziger vraagt de conducteur waar de reis naartoe gaat, waarna hij de aansluitende treinen in Roosendaal en Rotterdam uit de losse pols schudt - behalve bij mij, want bij mij vraagt hij helemaal niets. Ik zal wel eruit zien als een doorgewinterde reiziger zeker, met zijn legitieme reiscontructie? Hoe dan ook, kudo's voor de conducteur. Bij het omroepen maakt de man het wel erg bont:

Daaames en heren over enkele ogenblikken komen we aan in Mmmmechelen; mesdamesetmonsieursnousarrivonsdemalinesmeinedamenundherrwirkommenaninmechelladiesangentlemawearrivinmechelen.

Ik besluit mijn 20 minuten in Roosendaal te besteden aan het verkrijgen van een avondmaal, waarna een lange geschiedenisloze rit terug volgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten