woensdag 15 februari 2017

Controle

Ik loop nu iets meer dan twee weken stage. In plaats van die anderhalf uur met de trein en nog een tijdje met de bus in Gouda, is de bestemming ditmaal dagelijks Schiphol, na iets minder dan een uur gereden te hebben. Normaliter heb ik twee opties. - Sprinter Zandvoort-Sloterdijk; sprinter Sloterdijk-Schiphol (twee mogelijkheden: één vanaf de Hemboog met het onlogische spoor 10, één vanaf de tweede 'metrobrug', met blauw dak, met spoor 11) en nog een stukje met bus 300; - Sprinter Zandvoort-Haarlem; bus 300 Haarlem-Schiphol.

Op de heenweg kies ik vaak de tweede optie. De bus biedt een directe, hoogfrequente verbinding met de locatie; de bus heeft een internetverbinding en de kans op een zitplaats is groot, sinds bus 300 het station van Haarlem als beginpunt heeft. Ook speelt mee dat de sprinterverbinding niet meer bereden wordt door DDZs met alle luxes die daarmee kwamen, die de SGMm tot een onaantrekkelijke optie maken. Daarnaast is de sprinter vanaf Haarlem altijd onuitstaanbaar druk met een lading mensen waarvan je je kan afvragen of het allemaal wel past.

Soms wil ik nog wel eens kiezen om door te rijden tot Sloterdijk, wanneer ik prima zit en op zich been zin heb om over te stappen in Haarlem en door de nieuwbouwanonimiteit van Hoofddorp te rijden (met een even zo erge drukte vanaf datzelfde Hoofddorp). De overstap in Sloterdijk is, zoals beschreven, tweeledig. De voorwaarde is de punctualiteit. De punctualiteit van de sprinter Zandvoort-Amsterdam is achteruit gegaan sinds de nieuwe dienstregeling.

De terugweg kent hetzelfde verhaal, alhoewel ik zo goed als altijd met de bus ga naar Haarlem, omwille van de hoge frequentie en de relatieve zekerheid die ermee komt. Om via Schiphol en Sloterdijk te gaan, moet je ten eerste geen leven hebben en ten tweede gewoonweg geen andere optie. Die treinen richting Haarlem zitten altijd ellendig vol. Als in de spits nog maar één drieledige SGMm wordt ingezet omwille van een welk mogelijke reden, kan de ellende beginnen qua sardientjescomplex. De sprinter begint in Amsterdam Centraal, waar iedereen tijdens de spits al opstapt, zodat de trein al (te) goed gevuld zit voordat de trein ook maar één meter is gaan rijden.

In die twee weken dat ik stage loop, is me wel iets opgemerkt: ik ben nog nooit gecontroleerd geweest op mijn vervoerbewijs. In de bus werd ik in de periode vóór de stage begon nog wel eens gecontroleerd, maar nu lijkt het werkelijk het laagseizoen te zijn met betrekking tot die controles. Ergens begrijp ik het wel - het is altijd stervensdruk in de trein en de bus tijdens de spits. Zo druk zelfs, dat het onmogelijk is om je als conducteur op een stabiele manier door de trein te bewegen en te gaan staan controleren. Het wordt nog moeilijker voor de bus, omdat daar standaard vier controleurs opstappen. In de trein vanuit Zandvoort stapt de conducteur altijd op in het achterste rijstel, terwijl ik toevalligerwijs altijd het voorste moet hebben voor mijn aansluiting met de bus. Dit zwarte gat dat mijn traject heet, maakt het aanlokkelijk voor zwartrijders en rebelse reizigers die de drukte beu zijn en eerste klas maar willen gaan zitten.

Vandaag ben ik op de heenweg via Sloterdijk gereden. De sprinter naar Leiden van 08:33 kon ik niet op een rustig tempo halen (het stukje naar de Hemboog lopen), dus werd het maar de sprinter naar Hoofddorp van 08:38. Eenmaal opgestapt stonden er twee conducteurs bij mijn deur om deze te sluiten. Zou het dan zover zijn? Nee hoor, geen controle, niks... Ik ben benieuwd wanneer dit wel gebeuren zal.

Edit 21 februari: nog steeds geen controle. Ik ben wel op één dag naar Venlo gereden na het werk, en naar huis, en ironisch genoeg ben ik in iedere trein gecontroleerd geweest, met uitzondering van de sprinter Amsterdam-Zandvoort...

Edit 1 maart: daar was 'ie dan, de eerste controle tussen Schiphol en Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen