vrijdag 11 december 2015

1 september 2015 - Pendelen (deel 19)

De heenreis

Ik had me lichtjes verslapen, dus ik bereken de reis volgens de tweede trap (een kwartier later vertrekken dus) en zo geschiedde: in plaats van 07:20 vertrek ik nu nom 07:36 en tussen die twee tijdstippen zit een wereld van verschil: de rit van eerste bus is rustig, terwijl de rit van de bus erna erg druk is, zo goed als volle bezetting. Ook de wegen zijn merkbaar drukker.

Bij aankomst zie ik dat mijn directe aansluiting - de intercity naar Den Haag - vervallen is. De trein erna komt al acht minuten erna om 07:55 in de vorm van de sprinter naar Den Haag. Dat gaat nog wat worden ergens, want het is erg vol op het perron. Het is de spits op haar hoogtepunt: een schandalig kort treintje (SLT!) van vier (!!) rijtuigen komt binnengereden en nu al stonden mensen recht. Dit werd proppen geblazen en ik, die druktes als deze het liefst vermijdt, besluit deze trein te laten voor wat het is (met een wesp die besloot ook de trein binnen te vliegen) en ik neem de intercity naar Dordrecht van 08:03. Deze is ook vol, maar met tweemaal vierledig is er nog wat ademruimte door strategisch plaatsnemen.

Een man die naast mij staat is Nederlands aan het leren vanuit het Frans en ik kan nog wel wat Franse woorden zelf vertalen, om de rollen daarmee om te draaien!

We rijden op een gegeven moment erg traag: ik vermoed en weet haast zeker dat het de uitpuilende sprinter is die vlak voor ons rijdt. Het is een dienstregeling die alles precies weet te proppen, maar toch heeft dat een licht cumulatief effect op alles op deze tweebaansspoorweg.

Ik plan over te stappen op de tram en ook deze zit erg vol met slechts drie bakken. De overstap op de intercity naar Enschede (dit is voor het eerst dat ik de IC naar Enschede neem om naar het werk te komen) verloopt zonder problemen. Wel rijdt de IC naar Enschede schijnbaar niet verder dan Utrecht, maar afgeschaft wordt deze verder niet: mensen moesten alleen in Utrecht naar een andere trein toe moeten. Voor mij maakte dat niets uit alleszins...

De terugreis

Het treinverkeer was wat ontregeld rond Utrecht, maar last ervan had ik niet. De sprinter naar Den Haag Centraal vertrok stipt en deze trein was zowaar de helft minder druk als gisteren. Een gewone zitplaats in de SLT kon me wel bekoren na eventjes gerend te hebben voor bus 177 om 20 minuten wachten voor de bus te vermijden.

In de sprinter werd de overstap aangekondigd voor de 'Ouwe' intercity naar Amsterdam (via Haarlem dus), maar die was al een tijdje weg, waardoor de sprinter naar Haarlem overbleef. Deze moest wel nog even ontkoppelen zodat het voorste deel weg kon gaan (terwijl er mensen in het achterste deel zaten). Dit werd helemaal niet omgeroepen en alles was afhankelijk van handgebaren en het personeel ter plaatse op het perron. Dit zorgde ervoor dat we een minuutje te laat vertrokken.

Rond 18:34 passeert een intercity naar Amsterdam Centraal ons tussen Den Haag Mariahoeve en Voorschoten in. Dat is raar, maar dit zou kunnen indiceren dat ik de volgende maal als ik vanuit Den Haag Centraal naar Haarlem moet en aanvang met een sprinter, dat ik óf naar Den Haag Laan van NOI ga (eigenlijk de heenweg dus op de ondoenlijke wijze), óf naar Den Haag HS indien mogelijk, puur bekeken vanuit de kans op een zitplek.

De sprinter naar Zandvoort was vertraagd, maar precies dat maakte mijn overstap mogelijk - langer dan 30 minuten wachten was bijzonder onplezierig geweest...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen