zaterdag 28 maart 2015

9 april 2014 - Brielle, Hellevoetsluis, Zierikzee

Op deze dag besloot ik maar eens de Deltawerken eens af te crossen en wat plaatsen onderweg aan te doen. Geen slechte beslissing met het goede weer voor deze tijd van het jaar. Ik kan me niet herinneren dat het koud was, integendeel, ik had mijn dunne jas aan in plaats van de winterjas, zoals ik op de foto's heb kunnen ontdekken. Het is intussen een jaartje terug, maar om alvast flink in de lentesfeer te komen (zeker met het goede weer van de laatste tijd ten opzichte van de dominante grauwe foto's van de vorige verslagen) zal ik alvast maar eens wat bloeiende bloemen en bomen tonen onder een kraakheldere, blauwe lucht (met af en toe een wolkje, maar ach...)

Bloei, bloempjes, bloei! Bloei voor mama lente!
Contouren van de vesting

Meer foto's vind je HIER.

De route

06:092Zandvoort aan ZeeSP(ri. Amsterdam)
06:201HaarlemNS
06:296HaarlemIC(ri. Dordrecht)
07:183Schiedam CentrumNS
07:24-Metrostation Schiedam CentrumMC(ri. De Akkers)
07:41-Metrostation Spijkenisse CentrumRET
07:51-Bushalte Metro Centrum SpijkenisseB103(ri. Rockanje)
08:09-Bushalte Nieuwland BrielleConnexxion
lopen
09:41-Bushalte Centrum BrielleB103(ri. Spijkenisse)
09:49-Bushalte Brug Voornse Kanaal HeenvlietConnexxion
09:55-Bushalte Brug Voornse Kanaal HeenvlietB101(ri. Hellevoetsluis)
10:25-Bushalte Vesting HellevoetsluisConnexxion
lopen
12:29-Bushalte Hellevoetsluis Amnesty InternationallaanB104(ri. Renesse)
13:14-Bushalte Camping Duin en Strand ScharendijkeArriva
13:24-Bushalte Camping Duin en Strand ScharendijkeB134(ri. Zierikzee)
13:54-Bushalte Busstation ZierikzeeConnexxion
lopen
15:28-Bushalte Busstation ZierikzeeB132(ri. Goes)
15:56-Bushalte Station GoesConnexxion
16:282GoesIC(ri. Lelystad)
17:331DordrechtNS
17:503DordrechtIC(ri. Amsterdam)
19:013HaarlemNS
19:098HaarlemSP(ri. Zandvoort)
19:192Zandvoort aan ZeeNS

De wandelroutes:

Deze tocht was volledig voorbereid en op een enkele wijziging na, zijn deze routes grotendeels de werkelijk gelopen routes.

Wat ik allemaal beleefd heb

Om naar Brielle te komen, moet ik de metro nemen, voor mij de eerste maal dat ik de metrolijn C neem richting de Akkers, waarbij ik geïnspireerd werd om op een ander moment het Rotterdamse havengebied ook aan te doen met een wandeling. Metrolijn E van Den Haag Centraal naar Slinge (via Rotterdam Centraal) was vroeger een heuse verbinding van de NS die ergens in een niet bijzonder ver verleden omgetoverd werd in een feitelijke metrolijn met een bijbehorende metrofrequentie, maar metrolijn C is één van de weinige lijnen die puur voor een metro zijn aangelegd in Nederland. Soms vraag ik mezelf af waarom we van heel Nederland geen één grote metro maken met soortgelijke frequenties, maar daar is genoeg voor te bedenken om dat maar uit het hoofd te laten. Comfort zal een reden zijn om het niet te doen, de keiharde zitjes en het vele geschud zal niet aanlokkelijk zijn en om dat voor lange afstanden te gaan doen is verre van uitnodigend. Voor metrolijn C hebben we een heuse metrolijn die nooit een verbinding van de NS is geweest en dat voelt toch anders aan. Ontiegelijk hoge kosten (en daarmee hoge prijzen, zeker voor die afgelegen dorpjes die hooguit door 200 mensen per dag worden aangedaan, het is het de moeite niet waard. Allicht wel voor de Randstad, maar zeg nu zelf, acht treinen per uur naar Haarlem vanuit Amsterdam en vice versa, dat is nog frequenter dan metrolijn E... Metro's zijn op zich veel vlugger (rapid transit), drukker ook (mass transit) en hier in Rotterdam is ook alles simpel, maar toch modern ogend (dit is relatief) aangelegd, hoewel sommige stations nog wel een flink geldslurpend ontwerp hebben gekregen om de metro op zich aantrekkelijk te maken.

De overstap van Schiedam Centrum was mij niet vreemd: het is een herinnering aan de overstap op de trein naar Hoek van Holland om daar de boot naar Harwich te nemen. Ditmaal zou ik in plaats van de sprinter de metro nemen, maar de ironie leert dat de lijn naar Hoek van Holland ook 'vermetroot' zal gaan worden in een niet zo verre toekomst.

Na het 'spannende' ritje over een compleet vreemde lijn, was het overstappen geblazen op een bus - die tjokvol scholieren zou geraken - die me naar Brielle zou brengen. Het was zo'n rit waarbij integraal gestaan moest worden, maar ach.

Brielle is de eerste vestingstad die ik ooit bezocht heb, waarbij de hele stad volledig in de alom bekende 'ster' zat. Dit van zichzelf is al erg interessant en later deze dag zou nog zo'n stad volgen. Het ochtendweer was ronduit perfect te noemen en alhoewel de zon af en toe net verkeerd stond kon ik bovengemiddeld veel geslaagde foto's maken. Een aantal daarvan zijn in de galerij te aanschouwen.

Brielle kent veel historische elementen: een in baksteen neergelegde tekst 'NYET SONDER GODT' (met de alom aparte -dt ja), kanonnen, veel bastions, een zeilschip in de binnenwateren, forten en ook een beeld van Wilhelmina. Dit alles vormt het beeld van Brielle, met de vestingwal natuurlijk prominent op de voorgrond. Klein, pittoresk en bovenal rustig was het daar: nog niet volgepropt met toeristen, waardoor ik even het idee had dat de stad voor mij alleen was. Na een tijd wandelen tussen de historische huizen en bebouwing die nog dateren uit de Gouden Eeuw (ook deze met een regenteske uitstraling), kwam ik een scène tegen waarvan ik enkel maar kon denken dat het de nationale hang-je-witte-was-buiten-dag was, met een reeks vlaggen die verdomd veel leken op de Nederlandse maritieme vlag. Een beetje onderzoek gaf als resultaat dat op 1 april 1572 de hertog van Alva Den Briel verloor door een opstand van de Watergeuzen. Dat bleek een historisch moment, want Den Briel (Brielle) werd toen de eerste stad van dit land dat werd bevrijd van Spanje, en om dat te vieren werd de stad in een historisch jasje gegoten door delen van de stad vol te hangen met witte was, om de sfeer en uitstraling van vroeger weer te creëren.

Het was de nationale 'Hang-je-witte-was-buiten-dag' zeker?

Ook kwam ik dit tegen:

Een bankje met een rood slot eraan, met een hart erin gegraveerd. Sommigen noemen het vandalisme, anderen noemen het lief, hoe dan ook, in Namen (België) kwam ik dit tegen:

Precies hetzelfde model slot met wederom een hartje erin gegraveerd. Is dit een blauwe-/rode-hondcomplex met een Nederlandse plaats dat hetzelfde heeft als een andere plaats in België? Misschien leven Nederland en België wel in een parallel universum...

Na nog een horde schapen gezien te hebben op vestingwallen die van de zon aan het genieten waren of rond aan het rennen waren, opgejaagd door kinderen, was het voorwaarts richting Hellevoetsluis, de stad die ik altijd gezien heb als een compleet oninteressante plek (zoals wel meer plekken trouwens) vanwege een diepe integratie van één groot nieuwbouwcluster. Het blijkt dus óók een vestingstad te zijn en zowaar ging de reputatie van de stad aanzienlijk omhoog. Hier waren de contouren van de vestingwallen erg goed te zijn en ze zijn toch bést hoog! Hoger dan in Brielle, allicht ogenschijnlijk, maar nog steeds moet dat aanzien gecreëerd hebben bij alles en iedereen die er aan kwam lopen. Dat deze wallen volledig gevormd worden van gras blijf ik ergens toch wel wonderlijk vinden.

In Hellevoetsluis was het wachten geblazen op de bus naar Renesse, maar precies de bus die kwam zou niet naar Renesse rijden, hooguit tot Ouddorp en dat is precies waar ik niet naartoe moest, dus moest ik nog maar eens een stuk langer wachten op de bus die me wel in de richting van Renesse zou brengen, over een lange dijk heen, langs zowaar een spoorlijn die er verlaten bij lag, om daar in Scharendijke op een halte in the middle of nowhere over te moeten stappen op een volledig lege bus. Die buschauffeur moest ook gedacht hebben: wel wel, ik moet hier stoppen! Dat doe ik normaal nooit! De bus zou me door een erg leeg, laag, schilderachtig land voeren met kleine dorpjes waar de mensen wel de bus nodig hadden. Zeker met prachtig weer is dit zeer mooi om eens te berijden.

Eindbestemming was Zierikzee, maar ik moest nodig mijn behoefte doen. Ik probeerde in diverse winkels te vragen of ik het toilet gebruiken, maar er kwamen enkel afwijzingen met redenen als 'dat is in mijn privédomein' en iets ronduit bizars als 'we hebben geen toilet' als hoogtepunt van onbeschoftheid (het lijkt mij gigantisch sterk dat een fietsenmaker geen toilet heeft). Ik had geen idee waar publieke toiletten te vinden waren, maar uiteindelijk vond ik er wel een (gratis, dat wel), tot grote dank mijner zijds voor het plaatsen ervan. Vanaf dat moment begon ik het dorp stelselmatig Zeikzee te noemen vanwege de onvriendelijkheid van de bevolking aldaar. Er wordt gezegd dat Zeeuwen een stug volk zijn, maar dit sloeg toch wel redelijk alles. Ik maar een beetje staan lijden daar. Enfin, Zeikzee Zierikzee had wel genoeg mooie fotoplekken die de dag toch wel weer goed maakten, net als een verzameling politiemotoren en een zwarte Volkswagen met een kenteken, beginnend met tweemaal A. Dit betekent dat er een lid van het Koninklijk huis in Zierikzee was. Een beetje rondvragen aan twee mede-toeristen had als resultaat dat Pieter van Vollenhoven binnen was om de heropening van de gerestaureerde Nieuwe Kerk bij te wonen. Het bleek later dat ik deze twee mede-toeristen nog eens zou tegenkomen in de zomer in Moddergat (Friesland), waar we beide keren over Pim Fortuyn spraken, zonder dat wij ook maar één moment doorhadden dat wij elkaar eerder gezien hebben. Dat is ronduit toevallig, los van het treffen van een complete koninklijke stoet bij een kerk.

De frequentie van de bussen naar Goes lag hoog en de net gemiste bus werd al binnen enkele minuten opgevolgd door nóg een bus, tot groot plezier van reiziger dezes die niet zo'n zin had om nog langer op het busstation aldaar te wachten. De bus zou een rit uitvoeren over nog twee dijken (met een file op de tweede als bonus) met allebei de keren het besef dat wij wel degelijk volledig omringd kunnen zijn door water. Goes was het eindpunt, daar was het weer overstappen geblazen op de trein, om nog zonder de vertragingsellende in Haarlem op het gewone tijdstip de trein naar Zandvoort te kunnen nemen.

Denkertje van die dag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten