donderdag 19 maart 2015

19 februari 2015 - Bergen op Zoom, Putte

Deze tocht naar Putte (B) was initieel niet gepland. Ik heb wel betere bestemmingen op mijn lijst staan (Bergen op Zoom is er één), maar de noodzaak gebood mij om deze ondenkbare plek net over de grens aan te doen. Een zowat schizofreen grensdorp dat in principe als één dorp behandeld wordt terwijl het in twee verschillende landen ligt en - nog erger - ook nog in drie verschillende gemeentes ligt. Wat een administratief feest, maar het kan nog erger, hou volgende posts op dit blog in de gaten. Als intermezzo, voordat ik naar Putte afreisde, heb ik het lang opgewachte Bergen op Zoom aangedaan, alwaar weerom een nieuwe inspirerende stad op de bestemmingenlijst is afgevinkt.

Overblijfselen van de carnavalvieringen in Krabbegat
Achter de stadspoort
Het treurige straatbeeld van Putte

Meer foto's vind je HIER.

De route

09:091Zandvoort aan ZeeSP(ri. Amsterdam)
09:201HaarlemNS
09:298HaarlemIC(ri. Dordrecht)
10:413DordrechtNS
10:575DordrechtIC(ri. Vlissingen)
11:312Bergen op ZoomNS
12:42-Bushalte Station Bergen op ZoomB105(ri. Putte (B))
13:26-Bushalte Moretuslei Putte (B)Arriva
14:28-Bushalte Moretuslei Putte (B)B105(ri. Bergen op Zoom)
15:11-Bushalte Station Bergen op ZoomArriva
15:11-Bushalte Station Bergen op ZoomB310(ri. Rotterdam Zuidplein)
16:22-Bushalte Zuidplein RotterdamArriva
16:28-Metrostation ZuidpleinMD(ri. Rotterdam Centraal)
16:40-Metrostation Centraal StationRET
16:529Rotterdam CentraalIC(ri. Lelystad)
17:255bLeiden CentraalNS
17:274bLeiden CentraalIC(ri. Amsterdam)
17:411Heemstede-AerdenhoutNS
17:56-Bushalte Station Heemstede-AerdenhoutB80(ri. Zandvoort)
18:09-Bushalte Busstation ZandvoortConnexxion

Achtergrondinformatie

Ik had voor deze tocht eigenlijk bijna niets van tevoren voorbereid. Geen route of iets dergelijks en geen textuele planning met aantal keer overstappen etc. om ergens te komen. Het was veelal een blinde tocht, waarbij ik eigenlijk een route bedacht heb uit pure kennis van eerdere tochten en eerdere gedane research, met als doel om kosten te besparen. Ik zou die dag hoe dan ook naar België gaan, om wat op de post te doen, met zowaar België als bestemming. Ik zat te denken om naar Baarle-Nassau te gaan en daar had ik al van tevoren een route van, dus dat was makkelijk, maar nu sliep ik door mijn wekker heen (iets van twee uur later dan gepland) en ik kon alvast gaan rekenen: als ik op dat moment (9 uur) de treinen en bus zou gaan nemen naar Baarle, dan zou ik aankomen op het moment dat het postkantoor aldaar net dicht zou gaan (openingstijden van 9 tot 12... wát zeg je??), dus dat plan viel spoedig in het water. Ik had toch dat pakketje op te sturen en nu leert een beetje zoeken dat een pakketje opsturen naar het buitenland al gauw 13 of 18 euro kan kosten - een vrij onaantrekkelijke prijs. Als ik nu dat pakketje in België aflever, wordt dit pakketje als binnenlandse post beschouwd en daarmee wordt dit pakketje dus goedkoper: €6,50. Ik had geen zin om het dubbele daarvan te betalen, dus bleek Putte de ideale uitvalbasis: het wordt aangedaan door een buslijn die daar de grens over gaat, uitgevoerd door een Nederlandse vervoerder (zodoende voor mij gratis, alhoewel dat niet met alle grensoverschrijdende lijnen geldt). Eigenlijk is zo'n prijsverschil als deze bizar als je bekijkt dat dorpjes Putte in Nederland en Putte in België - los van het hebben van dezelfde naam - in de omgang gewoon als één dorp behandeld worden. Enig nadeel: het retour-afzender-adres had wel als land België, terwijl schrijver dezes toch echt in Nederland woont. Ik hou het maar op een ontwerpfoutje. Leve dat vrije Europa, of zoiets.

De wandelroutes:

Ik had initieel voor deze tocht geen routes voor Bergen op Zoom of Putte voorbereid, dus heb ik mijn instinct en gevoel voor detail weer gevolgd, op zoek naar interessante plekjes aldaar (want ik wist: hier is genoeg te zien).

Wat ik allemaal beleefd heb

Naast het eerder genoemde verslapen, geschiedde de reis naar Bergen op Zoom vrij vredig. Het overstappen in Dordrecht om verder dan daar te geraken is intussen een traditie geworden, dus verkoos ik om dáár een kwartier te wachten in plaats van een kwartier in Haarlem om hoe dan ook in een veel vollere trein terecht te komen dan wanneer ik in Dordrecht diezelfde trein opwacht. Het bleek een bijna lege te zijn (het voorste rijtuig althans) en de blauwe stoelen van de gemoderniseerde VIRM doen altijd deugd. Alleen een haperende fm-radio-ontvangst kon dat nog verstoren, maar ach. Ik wilde direct naar Putte toe, maar een beetje plannen tijdens de reis waarschuwde mij al dat ik lang kon gaan wachten op die bus, want die zou direct wegrijden. Zodoende kon ik de stad in waar ik moest overstappen, om de tijd te doden tijdens het wachten op de bus: Bergen op Zoom. Ik weet eigenlijk niet meer zo goed waarom deze stad zo vaak mij aan het zicht onttrokken is, maar deze meest Vlaamse stad van Nederland qua architectuur en pure uitstraling blijkt toch weer een verrassing te zijn. Zo zijn daar wel meer voorbeelden van te noemen toch.

Ik ben in 2013, een dag voor 31 december, naar Luik geweest en daar trof ik dit beest aan:

Ik dacht: nou, leuk, een rode hond, ook ietwat sarcastisch door de gelijknamige ziekte. Dan te bedenken dat dit beest voor een doe-het-zelf dierenzaak stond. Maf volk. Welnu, in Bergen op Zoom liep ik een straat in en daar kwam ik dit tegen:

Een BLAUWE hond, van hetzelfde type nog wel! Mijn leven geraakte hiermee incompleet, want zolang ik geen groene of gele hond van dit type gezien heb blijft er een gapend gat achter...

Net op tijd aangekomen voor de bus kon ik mij op gaan maken voor drie kwartier bustouren door dat omheengevouwen stuk Noord-Brabant dat ironisch genoeg niet aan (Belgisch) Brabant maar aan Antwerpen grenst: hoe gek kun je het krijgen! Enfin, eenmaal de laatste halte in Putte (NL) gepasseerd te zijn en weerom te zien hoe kansloos de jeugd af en toe lijkt, komen we in een compleet verschillende wereld terecht. Grauw, grijs, dof en bovenal koud was de uitstraling dat 'datzelfde' dorp net over de denkbeeldige grens voor mij heeft. De complete uitstraling was - net als alle andere keren dat ik onze zuiderburen heb aangedaan - volslagen anders. Grotendeels niet anders was toch de wijze waarop de pakketjes verwerkt werden: in een boekenwinkel, met een compacte weegschaal en een verzameling stickertjes. Voornamelijk opmerkelijk was het aantal Nederlanders dat ik daarbinnen aantrof/aan zou treffen: allemaal om massaal tabak in te slaan. Wees wel: de prijzen zijn gigantisch anders, lees: lager! Dat zijn gouden zaken voor de eigenaar. Nu heb ik wel eens de neiging om wat Franse leenwoorden te gebruiken, maar de man leek wel te weigeren om deze woorden te begrijpen. Ik probeerde een paar nog uit te leggen, maar hij vond het prima en maakte er maar wat Engels van. Wat dan ook met dat Vlaams-nationalisme, pakketje verzonden en op naar de Delhaize daar op loopafstand om twee dagkaarten voor de bus aldaar te kopen (één voor de Kusttram voor in de zomer i.c.m. zomerbus 814 Breskens-Knokke en één voor wat anders dat op het oog valt), maar zowaar was deze Delhaize gesloten. Geen hond te bekennen en plots moest ik denken aan allerlei acties die gevoerd werden, de financiële malhaize (flauw woordgrapje) waar het zich in bevindt en de zuurgooier van vrij recent (alhoewel dat laatste meer op de achtergrond speelde op dat moment). Ik ging weer terug naar de boekwinkel, want die bleek na wat rondvragen ook deze dagkaarten te kopen, waarna de eigenaar het met een Vlaams-sjieke 'ça va' vanaf bracht. Het is en blijft een onvergelijkbaar volk.

Op de weg terug zat ik niet zo te wachten op de trein in Bergen op Zoom, dus besloot ik de bus naar Rotterdam te nemen vanaf daar en vanuit de bus kwam ik nog een stuk vesting tegen die ik nog niet tegengekomen was tijdens mijn wandeltocht, dat de tocht in Bergen op Zoom ook weer wat meer compleet maakte. De bus was een touringbus, wat mij de gelegenheid bood om mijn tablet aan de USB-opladers aan het dak te sluiten, zodat ik geen zorgen meer hoefde te maken voor de leeglopende batterij. De tocht verliep kalm, even overstappen in overstapwalhalla Zuidplein op de metro van Rotterdam maakte de terugweg een grappige afwisseling, waarna de trein weer 'gewoon' haar intrede deed aan de vooravond van de avondspits (vooravondspits?).

De beoordelingen

Bergen op Zoom is een aangename afwisseling binnen Brabant dat België/Vlaanderen wel vrij dicht bij huis brengt. Nu weten we dat België 'nogal anders is' dan Nederland, er zijn genoeg plekken waar de gebouwde treurnis heerst en er zijn genoeg wegen die bagger zijn. Hoe dan ook, drie sterren voor een aangename verrassing met vrolijke gebouwen en genoeg monumenten om te aanschouwen.

Putte (B) is niet zo interessant om te voorzien van een beoordeling, het is een grensplaatsje dat niets toeristisch in zich heeft, en omdat ik enkel naar Putte gegaan was om een pakketje af te leveren, heb ik niets van de omgeving kunnen zien. Desondanks zou die beoordeling erg laag uitvallen.

Poëzie van die dag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten