donderdag 8 januari 2015

22 december 2014 – Schinnen-Spaubeek, Valkenburg, Aken

Net voor de kerst besloot ik nog eens om 'laat in het seizoen' een bezoekje te brengen aan twee kerstmarkten die de dag na deze reis alweer verdwenen zouden zijn. Vorig jaar deed ik (ongepland) de kerstmarkt van Luik aan en ik besloot om dit jaar in de Euregio te blijven door Valkenburg (voor de vierde maal voor mij alweer) aan te doen en daarna Aken (die beiden al een tijdje op mijn agenda stonden) als afsluitertje van een bezette dag die begon met een licht regenachtige wandeling door de heuvels van Zuid-Limburg.

Een zee aan bladeren.

Pittoreske beelden langs de Geleenbeek.

Een blik in de Gemeentegrot

De Weihnachtsmarkt

Meer foto's van de tocht staan HIER.

De route

05:49-Busstation ZandvoortB80(ri. Amsterdam Elandsgracht)
05:59-Bushalte Station Heemstede-AerdenhoutConnexxion
06:111Heemstede-AerdenhoutIC(ri. Amsterdam Centraal)
06:322aAmsterdam CentraalVIRM-4, NS
06:387bAmsterdam CentraalIC(ri. Maastricht)
08:473aSittardVIRM-6, NS
08:492aSittardSP(ri. Heerlen)
09:001SchinnenMat'64, NS
11:29-Bushalte Zandstraat SpaubeekB49(ri. Gulpen)
11:50 11:58Bushalte Station Veolia ValkenburgVeolia
14:302ValkenburgST(ri. Maastricht)
14:455bMaastrichtVelios, Veolia
15:01-Bushalte Station MaastrichtB50(ri. Aachen Hbf)
16:02-Bushalte Hauptbahnhof AachenVeolia
17:18-Bushalte Hauptbahnhof AachenB50(ri. Maastricht)
18:32-Bushalte Station MaastrichtVeolia
18:374bMaastrichtSP(ri. Roermond)
18:573bSittardMet'64, NS
19:14 19:242bSittardIC(ri. Amsterdam Centraal)
21:22 ±21:454bAmsterdam CentraalVIRM-6+VIRM-4, NS
21:572Amsterdam CentraalIC(ri. Den Haag Centraal)
22:128HaarlemVIRM-4+VIRM-6, NS
22:398HaarlemSP(ri. Zandvoort aan Zee)
22:492Zandvoort aan ZeeDD-AR-3, NS

Wandelroutes:

Wat geschiedenis en trivia

Normaliter gebruik ik alleen de trein om op mijn gekozen bestemming te komen, maar zo af en toe ben ik wel eens afhankelijk van de bus, want om nu van Spaubeek naar Valkenburg te gaan per trein vind ik zonde van mijn tijd, aangezien dat een flinke omweg via Heerlen zou betekenen. Een ander apart geval is mijn eerste rit van de dag met de trouwe bus 80 in de richting van Amsterdam. De vroegste trein naar Amsterdam vanuit Zandvoort is een sprinter die vertrekt om 06:09. Dat klinkt al best vroeg, en dat is ook vroeg. Aankomst is exact een half uur later om 06:39. Als ik met de bus ga, vertrek ik om 05:49 vanaf het busstation, om net voor 06:00 aan te komen bij station Heemstede-Aerdenhout. Daar stap ik over op de intercity naar Amsterdam en zodoende kom ik aan in Amsterdam Centraal om 06:32. Laat nu de dienstregeling zeggen dat de rechtstreekse intercity naar Maastricht (die uit Amsterdam vertrekt) om 06:38 vertrekt - zo'n vier minuten te vroeg voor de eerste trein van de dag en perfect voor de eerste bus van de dag. Het is toch weer een half uur eerder aankomen en zo maak ik ook meer tijd vrij om foto's te nemen. Die tijd heb ik zeker nodig in de winter wanneer de dagen kort zijn en het al verraderlijk snel donker kan zijn.

Het 'stoptreintje' Sittard-Heerlen is me er een. Eigenlijk is het één van de lijntjes die in een goot vallen van lijnen die praktisch niet interessant zijn, maar sinds de nieuwe dienstregeling is de schamele dienstregeling, bestaande uit de Belgische standaard, van één trein per uur wonder boven wonder opgeschroeft naar twéé treinen per uur; en dat voor de lijn waar menig mijnwerker zich gelukkig mee mocht zegenen, me dunkt. Voor mijn reis had het toch niets uitgemaakt omdat de oorspronkelijke uurdienstregeling al een directe overstap bood naar bestemming, maar het geeft toch weer een duwtje in de rug in mijn 'theorie' dat er wel degelijk twee keer meer treinen in Nederland rijden dan in België, qua frequentie. Vroeger reed de trein hier door naar Roermond en Kerkrade Centrum, maar sinds de openbare aanbesteding van vervoer is dat anders uitgelopen, al hoopt Veolia wel juist dit lijntje voor zich te winnen in de toekomst zodat deze alsnog weer doorgetrokken kan worden. Nu Tiel nog.

Nog wat commentaar

Ik blijf dat openbaar aanbesteden schijnconcurrentie vinden omdat het mijns inziens helemaal geen echte concurrentie genoemd kan worden, gezien het feit dat er veelal geen tweede vervoerder is op hetzelfde traject (waarmee echt geconcurreerd kan worden). Een traject wordt immers maar door één vervoerder gedaan en zo valt er ook vrij weinig te kiezen. Er zijn uitzonderingen toch, met als hoogtepunt het kleine trajectje Maastricht-Maastricht Randwyck dat wel door drie (!) verschillende vervoerders aangedaan wordt, te weten de NS (sprinter Maastricht Randwyck-Roermond), Veolia (stoptrein Maastricht Randwyck-Kerkrade Centrum) en de NMBS (intercity Maastricht-Hasselt via Luik-Guillemins, waarbij de reiziger gewoon de in- en uitcheckpaaltjes van NS kan gebruiken). Dit kleine stukje baan opent toch een gat in het systeem van de OV-chipkaart, want wie met NS reist, betaalt €2,10 enkele reis voor dit stukje, terwijl de Veolia-reiziger hier slechts €1,21 aan kwijt is. Iets met tariefverschillen die ook terug te vinden zijn op het stuk Venlo-Blerick. Niet dat het echt veel uitmaakt, want bij wijze van spreken kun je bij de NMBS instappen zonder in te checken en blijven zitten tot Eijsden: dat personeel van de NMBS heeft geeneens apparatuur om de ov-chipkaart van reizigers die tot Maastricht-Randwyck of Eijsden moeten te controleren: in alle vijf de keren dat ik daar in de trein zat, heb ik geen enkele treinbegeleider (vaak in gebrekkig Nederlands) gezien die deze ov-chipkaart daadwerkelijk controleerde of zo'n scanner bij zich droeg. Iets suggereren doe ik niet; dit is slechts wat ik constateer. Pas wanneer er poortjes op deze stations komen zou dat 'probleem' opgelost zijn, maar of dat de kosten waard zijn? Dan zou dat betreffende personeel zelfs nog beter (tussen al die andere apparatuur die ze al bij zich dragen) een scanner mee kunnen dragen. Ik check toch altijd zoals het hoort in en uit: ik woon daar niet eens en ik reis toch immers met het befaamde Studentenreisproduct, dus soit, wat zou mij het.

Wat ik allemaal meegemaakt heb

Ik heb het vermoeden dat Heemstede-Aerdenhout zich graag kandidaat wil stellen voor het lelijkste station van Nederland, met ingegooide ruiten, gesloopte stoelen, een ondraaglijk piepgeluid in de hal op de begane grond om op de perrons op de brug te komen, graffiti en perrons waarbij de vloer open begint te breken (en later iemands nek ook). Een beetje Belgische toestanden ergens, waarbij men gedacht moet hebben aan pure praktijk, om de mensen hier te laten in- en uitstappen, de trein in of uit en dan wegwezen. Enfin, onderweg naar Sittard het typische tafereel: een lading aan mensen in Utrecht Centraal, allemaal eruit in 's Hertogenbosch, waarna weer een lading volgt in Eindhoven en Weert, om daarna het overgrote deel van de mensen te zien verdwijnen in Weert, Roermond en daarna Sittard, om bijna leeg Maastricht binnen te rijden. Tot dusverre verloopt alles nog stipt, de wandelroute verloopt ook stipt, alhoewel ik een uur sneller dan ik oorspronkelijk van plan was klaar was met de route. Ik gebruik geen wandelkaart of iets dergelijks, ik doe alles met een zorgvuldig bij elkaar geschraapte kaart die opgebouwd is uit screenshots van Google Maps op mijn tablet. Die afbeelding open ik dan continu als ik even op de kaart wil kijken waar ik heen wil lopen, maar mijn postduiveninstinct is nu eenmaal zo dat ik eigenlijk altijd wel verkeerd loop, dus ook nu weer, loop ik een onbekende weg in waarbij ik ongepland een chateau tegenkom, wat toch wel weer een aangename fout was.

Het busje kwam zo en bracht mij naar Valkenburg, om vlak voor Valkenburg in een enorme file te belanden van allemaal kerstmarktgangers die de laatste dag ervan nog wilden meepikken. Er stapte vlak voor deze file nog iemand in, maar deze had net zo goed niet hoeven instappen en gewoon kunnen doorlopen om nog eerder dan de bus op station Valkenburg te komen. Ook na de bus verlaten te hebben was het op zich vrij kalm toch, op het stuk tussen station en de grotten, maar op de weg richting de Cauberg begon de mensenmassa zich op te hopen in een wachtrij van minstens een kwartier, wat mij wel deed denken dat Nederland wat te klein is voor zulke massa's en het inderdaad nogal vol is af en toe, zoals af en toe gepredikt wordt. De grot was indrukwekkend ingericht: het deed me wat denken aan de fietstocht die ik eens maakte in een andere grot nabij Valkenburg, alleen was alles nu gezellig versierd en verlicht met allerlei decoraties en knusheden.

Na de grot wilde ik direct met de bus naar Vaals (eenmaal overstappen), maar op de een of andere manier liep ik uit automatisme naar het treinstation en nam ik daar de trein. Ach ja, dan zag ik ook weer de kerstversieringen in de grote stationshal, nadat ik al eerder de carnavalsversieringen heb mogen aanschouwen.

Eigenlijk is het een unicum in deze regio dat er een kwartiersdienst is voor een buslijn: veelal zijn het uursdiensten (stadslijnen uitgezonderd), maar deze bus naar Aken is toch wel een verfrissing tussen alles door, alhoewel de route vrij saai is en veel te langdurig. Ik heb van een Vaalsenaar de tip binnengekregen om een andere specifieke buslijn eens te gebruiken tijdens de zomer, en onderzoekjes wijzen uit dat deze inderdaad zeer interessant is om eens aan te doen als wandelroute.

In Aken trof ik weer de stad aan die weinig sprankelends had, enkel een drukte van jewelste en een fast world zoals ik mij grote steden kan inbeelden: niks rust, haast! De kerstmarkt daarentegen was toch wel een wereld van verschil met de welbekende houten hutten met allemaal glühwein en bordjes boven elke hut waarop precies stond wat er verkocht werd. Ook uiteraard een middelgroot podium en kabels die overal rondliepen, beschermd door een stalen drempel erboven waar iedereen er bijna op uitgleed.

Op station Aken was het eerste dat mij opviel dat de trein naar Luik een andere route heeft gekregen met het nieuwe vervoersplan van de NMBS: nu gaat deze naar Spa-Géronstère (waarbij nog opvallender was dat het vertrekdisplay de é en de è helemaal niet kon weergeven), wat mij deed twijfelen omdat deze trein nu dus kop moet maken ergens om in Spa te kunnen komen als deze Verviers aan zou doen, maar ja, een simpel klassiek tweetje zou toch wel vrij eenvoudig te keren zijn denk ik dan, maar ja, de Wet van Murphy is een trouwe plakker in het Belgenland.

De weg terug: doodsaaie busrit op dezelfde route naar Maastricht, alweer ik maar besloot om de sprinter naar Roermond te nemen, om gewoon weer eens in die oude nostalgische bakken te zitten, om zo in Sittard over te stappen op de trein die ik oorspronkelijk toch genomen zou hebben in Maastricht, maar deze trein had voor onverklaarbare redenen al meer dan 10 minuten vertraging bij aankomst, ondanks dat er helemaal geen haltes tussen zaten. Technisch probleem zeker? Daardoor heb ik natuurlijk weer mijn aansluiting gemist, maar de frequenties kennende weet ik dat er acht (!) treinen per uur tussen Haarlem en Amsterdam pendelen, dus besloot ik om alvast naar Haarlem te gaan om daar te wachten op mijn trein (die weer net als twee jaar terug vanaf spoor 8 vertrok, het enige spoor dat niet onder de grote spoorkappen te vinden is). Het was er aanmerkelijk druk, want Serious Request was natuurlijk volop op gang in Haarlem. Zelfs met middernacht bleven de gasten aanstromen. Moeten ze zelf maar weten, ik kwam nog een nostalgisch materieel tegen, namelijk de DD-AR, die recent weer van stal gehaald is om een plotseling(?) gat in de dienstregeling te dichten nu een aantal ICR'en omgebouwd zijn voor de opgevoerde intercity Brussel (die weer doorgetrokken is naar Amsterdam... maar wel opeens weer Antwerpen Berchem (en ik maar denken dat Antwerpen Centraal sinds de ondergrondse doortrekking haar vroegere rol overgenomen had), Brussel-Nationaal-Luchthaven en Brussel-Noord (waarom toch?) als extra stops aandoet.

De beoordelingen

  • De route Schinnen-Spaubeek krijgt een schappelijke drie sterren: het was niet gewoon twee sterren waardig, maar ook geen vier sterren. De omgeving was mooi, precies zoals er van Limburg verwacht wordt is het heuvelachtig, er zijn mijnrelikwieën te vinden en een wandeling door de natuur kan er altijd wel mee door. Het is een perfecte plek om eens in een herfstdag naartoe te gaan, al is het begin van de wandeling wat matigjes, maar ja, als het station aan een snelweg ligt kan ik het wel snappen.
  • Valkenburg gaat voor de kerst vier sterren krijgen. Gewoon omdat iedere Nederlander hier eens in de grotten gelopen moet hebben - tijdens kerst is dat alleen maar +1.
  • Aken krijgt drie sterren. Het was er druk, er was buiten de kerstmarkt geen sfeer (ik ben hier wel eens eerder geweest met carnaval, maar ook hier was het, buiten het mooie oude stadscentrum om weinig dat mij erg enthousiast maakte. Een kerstmarkt als deze trekt mij toch wel en tegengevallen is deze mij zeker niet, maar ik prefereer toch Luik voor een stadswandeling dan hier.

Leesvoer voor onderweg

Schoolwerk is onverbiddelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten