donderdag 29 januari 2015

16 januari 2015 - Willemstad, Zevenbergen, Geertruidenberg

Vandaag heb ik een route gedaan die al een jaar op mijn agenda stond door een combinatie van slecht weer en de effecten van het bekende gezegde uitstel is afstel. Hoe dan ook: Willemstad, één der vestingsteden van dit land verdiende het gewoon om eens ontdekt te worden. Alléén Willemstad zou ook maar saai worden, dus werd het vandaag een overwegend bustripje door West-Brabant (ik noem het wel eens gekscherend De Lege Landen, maar ja, veel van Nederland lijkt door de platheid ook leeg).

Bus 103 bij bushalte Steenpad, Willemstad
Binnenhaven Willemstad
Not in my backyard?

Meer foto's HIER.

De route

06:092Zandvoort aan ZeeSP(ri. Amsterdam Centraal)
06:201HaarlemDDZ-4, NS
06:28 06:316bHaarlemIC(ri. Dordrecht)
07:283Rotterdam BlaakVIRM-4, NS
07:443Rotterdam BlaakIC(ri. Vlissingen)
08:193RoosendaalVIRM-6, NS
08:26-Bushalte Station RoosendaalB103(ri. Willemstad)
09:14-Bushalte Steenpad WillemstadVDL Citea, Arriva
11:16-Bushalte Steenpad WillemstadB103(ri. Roosendaal)
11:32-Bushalte Busstation FijnaartVDL Citea, Arriva
11:32-Bushalte Busstation FijnaartB117(ri. Breda)
12:01-Bushalte Station NS, ZevenbergenVDL Citea, Arriva
12:552ZevenbergenSP(ri. Roosendaal)
13:093bRoosendaalSLT-6, NS
13:201bRoosendaalIC(ri. Zwolle)
13:284BredaICMm-4, NS
13:58-Bushalte Centraal Station BredaB123(ri. Raamsdonksveer)
14:34-Bushalte Collegeweg, RaamsdonksveerVDL Citea, Arriva
15:25-Bushalte Emmaweg, GeertruidenbergB123(ri. Breda)
16:01-Bushalte Centraal Station BredaVDL Citea, Arriva
16:09 16:117BredaIC(ri. Den Haag Centraal)
16:272DordrechtDDZ-4+DDZ-4, NS
16:351DordrechtIC(ri. Lelystad Centrum)
17:255bLeiden CentraalVIRM-4+VIRM-6, NS
17:254bLeiden CentraalIC(ri. Amsterdam Centraal)
17:411Heemstede-AerdenhoutVIRM-4, NS
17:40 17:42-Bushalte Station Heemstede-AerdenhoutB80(ri. Zandvoort)
17:55-Bushalte Busstation ZandvoortMAN Lion's City, Connexxion

Wandelroute (ditmaal maar één, ik had niet echt wat concreets voorbereid voor Zevenbergen en Geertruidenberg):

Wat trivia

Een jaar terug werd de busdienst Roosendaal-Willemstad (en de rest van West-Brabant) verreden voor Veolia, maar sinds begin dit jaar is het de eer aan Arriva en nog immer is het credo van 'één keer per uur een bus' nog springlevend. Waarom zou je ook in hemelsnaam op bepaalde lijnen een halfuursdiensregeling doorvoeren? Alleen in Geertruidenberg reed bus 123 tweemaal per uur, maar alles ten behoeve van mijn reis. Ik moet wel zeggen dat ik al een jaar een trend proef, namelijk om steevast zo veel mogelijk bussen met WiFi uit te rusten; zélfs de bussen die in the middle of nowhere rijden. Dat klanten veeleisend zijn, ok, maar dat het kilometertarief ook omhoog gaat door onder meer uitgaven als deze... nog steeds soort van ok (het knaagt al), want naïef zijn kunnen we zeker, aangezien elk jaar de tarieven (ene keer wat langzamer, andere keer wat sneller) richting hemel gaan en we uiteindelijk toch de nieuwe tarieven slikken.

De route van de trein die ik aan het begin van de dag neem om naar Roosendaal toe te komen heb ik nu al zo vaak gedaan, dat ik alle stations en herkenningspunten intussen wel kan dromen. Een app op mijn telefoon die ik veelal gebruik om te zien welk materieel er voorgeschoteld wordt (linkje naar de web-versie) stelde aan mij voor om in Leiden Centraal over te stappen van de intercity in de richting van Dordrecht naar de intercity met als eindbestemming Vlissingen. Op zich geen kwalijk idee: de overstaptijd zou hoe dan ook een kwartier zijn en als ik de intercity naar Den Haag Centraal had kunnen nemen vanuit Haarlem zou deze overstap een cross-platform hemel geweest zijn, maar enfin. Een eenvoudig gedachtepatroontje vertelt mij dat Leiden Centraal het op vier na drukste treinstation van Nederland is en tijdens de spits is de trein altijd bijzonder vol. In eerste instantie bij instappen in Haarlem is de trein al vol omdat de bevolking uit Amsterdam ook graag met deze trein meewil. Dan nog is er altijd wel een plek vrij, en bij overstappen in Leiden is de kans reëel dat de plaatsen weer bezet zijn, dus wat leert de tactiek dan? Doorrijden naar Rotterdam Centraal of Dordrecht. Liefst Dordrecht nog, want ongeacht de overstaptijd is de trein naar Vlissingen altijd zo goed als leeg, waardoor er aan zitplaatsen geen gebrek is. Rotterdam is net even wat drukker, maar nog altijd geen gebrek aan ruimte. Ik zou ditmaal Rotterdam Centraal aandoen voor mijn overstap, maar vermoeidheid blijkt verraderlijk: ik val half in slaap en wanneer ik wakker werd, sloten de deuren alweer terwijl deze al stilstond in Rotterdam Centraal. Daar gaat mijn overstap dan? Nee hoor, het station erna, Rotterdam Blaak (onder de grond gelegen) wordt óók aangedaan door de intercity naar Vlissingen, waardoor dit station perfect als bufferstation kon dienen voor slaperige mensen. Mensen met als bestemming Venlo zijn minder gelukkig getroffen omdat de intercity in die richting hier niet halteert. Gelukkig ook maar ergens, het zou anders wel een beetje teveel van het goede zijn als elke trein daar zou gaan stoppen.

Wat ik allemaal meegemaakt heb

Ik voelde me de hele dag moe en dat heb ik geweten ook. Ik wilde ergens niet zó vroeg op staan dat ik de eerste bus wilde nemen, maar toch kreeg ik het voor elkaar om me toch de eerste trein te laten nemen. Een vroege ochtend en dan overstappen in Haarlem zou al betekenen dat de forenzen uit Amsterdam al eerder waren. Een drukte? Jazeker! Ondanks de drukte kon ik mezelf niet wakker houden en de toestand van half slapend en half wakker zorgde ervoor dat ik in slaap viel en wakker werd op het moment dat de deuren dicht gingen voor vertrek in Rotterdam Centraal - daar waar ik volgens mijn oorspronkelijke planning zou overstappen. Oeps! Uiteindelijk maakte het niets uit, want ik kon hetzelfde trucje doodleuk herhalen in Rotterdam Blaak en in Dordrecht zou ik dan alsnog kunnen overstappen op dezelfde trein richting Vlissingen.

Het verhaal van de bijna mislukte overstap is er zo een, maar die vermoeidheid bleef de hele dag aanhouden. Ik versliep mij zelfs al bijna bij het wakker worden voor deze hele reis, dus ik was al bij voorhand gewaarschuwd. Toch tegen de spontane soezerigheid valt weinig te doen behalve het eigenlijk wegdommelen of gewoonweg rondlopen. De busrit voor naar Willemstad zou ook moeizaam worden door de wederom terugkerende vermoeidheid. Het zou ook hier weinig uitmaken, want Willemstad was het eindpunt van de bus en dan zou een slapende passagier wel opgevallen zijn. De wandeling deed me wel goed ergens, Willemstad was een verrassende afwisseling en daarna heb ik vrijwel geen last meer gehad van vermoeidheid.

Op weg naar Geertruidenberg besloot ik om niet dezelfde route terug naar Roosendaal te gaan, dus ik stapte over in Fijnaart, op weg naar Zevenbergen, waar ik dan maar ook eens besloot rond te lopen. Terug op het station had ik een idee om naar Lage Zwaluwe te gaan, daar over te stappen op een bus naar Breda (om daar naar Geertruidenberg te gaan), maar ik kwam op het verkeerde moment terug en dat zou betekenen dat ik een uur zou moeten wachten en daar heb ik niet zo'n zin in. Ik reed alsnog met een sprinter terug naar Roosendaal, om van daar alsnog naar het Breda in aanbouw toe te komen. Het busstation heeft precies zo'n inrichting van een treinstation gekregen met allerlei displays en andere vertrekborden. Het is wel duidelijk, alleen moest ik wel even kijken waar een bepaalde 'vertrekletter' nu stond.

In Geertruidenberg kwam ik aan bij een halte naast een enorme leerfabriek. Ik had direct spijt dat ik niet twee haltes terug uitgestapt had, maar enfin. Tijdens de route kwam ik op een één of ander spoor terecht dat gemaakt was door tictacjes. Iemand dacht dus de rol van Klein Duimpje te kunnen spelen daar, waarvan akte. Tussen alle nieuwbouw door ('leefbaarheidsdorpen') herinnerde de oude kern mij toch wel weer waarom ik ook alweer naar Geertruidenberg was gekomen. Opmerkelijk feit is dat er tussen mijn bezoek in Breda om de bus te nemen naar Geertruidenberg en weer naar huis zich een bommelding had voorgedaan. Laat ik nu precies weer de geluksvogel spelen en er weer mee weg komen...

De weg terug was moeizaam: de trein vanuit Venlo was vol (dat werd staan) en vertraagd en dat gaf de gelegenheid om mijn moment van rust te nemen in Dordrecht, maar echt rust op de manier van nog eens 25 minuten te moeten gaan wachten op de trein naar Zandvoort...daar was ik te moe voor (zelfs 9292.nl doet geeneens de moeite meer om die trein er nog bij te halen, ik word enkel verwezen naar de bus).

De beoordelingen

  • Willemstad is een vestingstad en vestingsteden in oorspronkelijke vorm worden altijd geapprecieerd, zolang ze er maar een beetje degelijk uitzien. De 'bunkers' waren soms niet afgesloten en daarom toegankelijk voor iederen. Ik hoorde zelfs nog gestommel binnen zo'n kamer, dus de daklozen zullen ongetwijfeld dankbaar gebruik maken van deze ruimtes. Niet alles hoeft dicht toch, maar het wordt al snel wel een puinbende. Drie sterren voor deze stad die de sluiting nog heeft uitgehouden en nog niet compleet volgebouwd is eromheen.
  • Zevenbergen had ik wat meer van verwacht, al vond ik de gedempte gracht wel komisch omdat er helemaal niets op de plek van de gracht stond: geen parkeerplaatsen (die stonden er allemaal langs...) of wat dan ook. Het overstromende publieke toilet heeft toch wel redelijk de nek omgedraaid. Twee sterren.
  • Geertruidenberg: geen wereldstad of iets dergelijks, meer een experiment om eens een kijkje te nemen bij een dorp (of stad?) dat door nieuwbouw omcirkeld is. Het maakte me er niet veel enthousiaster op: twee sterren.

Leesvoer voor onderweg

De Siciliaanse Opera, Andrea Camilleri. Een lekker nergens op slaand verhaal met baldadig beschreven gebeurtenissen, waarvan ik de onderlinge samenhang na 34 pagina's eindelijk begin te ontdekken. Het begint met een jochie dat continu in z'n bed plast met een vader (Duitse ingenieur) die weigert te erkennen dat het onfortuinlijke jochie een nierfunctiestoornis heeft en het jochie door het onophoudelijke geplas continu de volle laag krijgt. Dan schakelt het verhaal over naar de ogenschijnlijke hoofdlijn over de verrijzenis van een opera die door iedereen in en in gehaat wordt. Dat klinkt bijzonder frustrerend voor de edele personen die deze voorstellingen aan moeten gaan horen in opdracht van de opper-edele die dit blijkbaar mooi vindt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten