vrijdag 7 april 2017

29 maart 2017 - Doel (dit keer wel)

Nadat de eerste poging helemaal de mist in liep ondernam ik vandaag een tweede poging om in Doel te raken. Met de dienstregeling van de bus nog steeds zo waardeloos als dat 'ie de vorige keer was, was het ditmaal hopen dat de weg naar die bus toe een stuk minder moeizaam en angstvalliger zou gaan verlopen. De foto's van Doel staan op Flickr. Hieronder alvast een paar voor het idee van het oord waar ik terecht ben gekomen...

Het is hier niet moeilijk om graffiti te vinden.
Doel is een bewoond dorp, al zou de toestand ervan het niet zeggen...
Een teken van leven toch.

De route

Via 's-Hertogenbosch naar Breda om van daaruit de Watersnoodbus (lijn 19) te nemen naar Nieuw-Namen is oude bekende kost, waarbij de rit vanuit Breda uiteindelijk de beste aansluiting biedt in Kieldrecht, want zeg nu zelf, een voorziene wachttijd van wat minder dan 30 minuten ten opzichte van een wachttijd van meer dan anderhalf uur is in ieder denkbaar geval ideaal te noemen. Voor de weg terug zijn er heel wat smaken binnen de magere bediening van lijn 19, maar dat ligt geheel aan het wandeltempo en op zich hoe lang ik in Doel rond aan het lopen ben. Voorzien is de bus van 17:19 naar Breda, maar als dat niets wordt zijn er nog wat opties voor naar Hulst, om van daaruit weer eens de Westerscheldetunnel in te duiken richting Goes.

08:36 op tijd 2 Zandvoort aan Zee SP Amsterdam
09:05 +2 1 Amsterdam Centraal NSR (controle: 0)
09:10 op tijd 5 Amsterdam Centraal IC Maastricht
10:07 +13 6a 's-Hertogenbosch NS (controle: 1)
10:33 +3 6b 's-Hertogenbosch SP Dordrecht
11:08 +2 8 Breda NS (controle: 1)
11:13 op tijd BUS Centraal Station Breda 19 Hulst
12:37 +8 - Nieuw-Namen Centrum Connexxion
13:03 op tijd BUS Kieldrecht Sportpleinstraat 31 Doel
13:14 op tijd - Doel Dorp De Lijn
lopen
16:37 +3 BUS Nieuw-Namen Centrum 19 Hulst
16:55 +3 - Busstation Hulst Connexxion
lopen
18:02 op tijd BUS Busstation Hulst 20 Goes
19:35 op tijd - Station Goes Connexxion
19:43 op tijd 2 Goes IC Amsterdam
22:09 op tijd 3 Haarlem NSR (controle: 1)
22:15 op tijd 8 Haarlem SP Zandvoort
22:25 op tijd 1 Zandvoort aan Zee NSR (controle: 0)

Trivia

Ik noemde lijn 19 al de "watersnoodbus" en daar zit ook een deel van de geschiedenis aan vast: toen de watersnoodramp uitbrak, zat Zeeuws-Vlaanderen zonder goede verbinding met "Nederland". Er werd om dit euvel op te lossen een bus ingezet die reed vanuit Breskens naar Terneuzen, Hulst en Breda, via Antwerpen, waarbij het absoluut niet toegestaan was om überhaupt in Antwerpen uit te stappen, want tja, een gebrek aan open grenzen omstreeks 1953. Toen eenmaal de veren bij Breskens en Terneuzen weer goed vaarden en de reistijd naar "Nederland" met deze veren een stuk korter werd, werd deze bus ingekort tot Hulst-Breda, want lijn 19 was voor de Hulstenaren nog steeds een stuk sneller. Toen eenmaal de Westerscheldetunnel open ging nam het aantal oproepen om de "Bredabus" (zoals deze ook wel genoemd wordt) maar geheel op te heffen, maar tot de dag van vandaag rijdt deze nog steeds, weliswaar met een tweeuurskadans, met in de spits een uurskadans, wat te zien is op de vertrekstaten hieronder.

Vertrekstaat van buslijn 19 in Nieuw-Namen Centrum, richting Hulst.
Vertrekstaat van buslijn 19 in Nieuw-Namen Centrum, richting Breda.

Zoals in bijna alle gevallen worden de dienstregelingen van de bussen (vooral in België) (volledig) afhankelijk gemaakt van de scholieren, zo is regelmatig het aanbod doordeweeks voor landelijke gebieden beperkt tot enkele ritten per dag (of een enkele rit in het geval van lijn 31 naar Doel), waarbij de bussen het in het weekend laten afweten. Hier is dat patroon te zien op de zaterdag, met een stugge tweeuurskadans die al nog vóór de avond begint ermee ophoudt, maar kijk eens naar de zondag! Normaliter zou de zondag altijd de dag zijn die er het eerste aanging, maar de zondag wordt nog zelfs drukker bereden dan doordeweeks! Over een anticlimax gesproken - er rijden zelfs bussen in het holst van zondagnacht! Het schijnt dat die bussen zondagavond ook stampvol zitten met Zeeuws-Vlaamse studenten die voor het weekend 'naar hun eigen land' zijn getogen en weer twee uur lang naar hun dagelijkse leven gingen rijden om een weekendje stappen uit hun duffe koppen te krijgen... De uitzondering bevestigt de regel, denk ik maar zo.

Hoe de reis verliep

De sprinter lijkt stipt te rijden, zonder noemenswaardigheden, maar verdomd, de display op Sloterdijk geeft +5 aan. In werkelijkheid vertrekken we met slechts +2 en idem aankomsttijd te Amsterdam Centraal is voldoende om de aansluiting met de intercity naar Maastricht te halen. De vorige keer ging de aansluiting goed om zeep omdat de trein erg lang stil stond voor Utrecht Centraal - dit keer ging dat goed, maar pas na Utrecht Centraal ging dat alsnog helemaal fout. "Een defect aan de infrastructuur" zorgt ervoor dat we nog vóór Culemborg erg traag gingen rijden tot aan Geldermalsen. Da's nog best een eindje en eenmaal aangekomen te 's-Hertogenbosch met +13, genoeg om de aansluiting met de intercity naar Roosendaal voor de tweede opeenvolgende maal te missen, blijkt het dat het spoor tussen Geldermalsen en Beesd kapot is geraakt. Waarom moet de trein naar Maastricht, die daar helemaal geen gebruik van maakt, dan last van ondervinden? Is het een gebrek aan communicatie, of lag het euvel precies op station Geldermalsen zelf? Vragen waarop ik geen antwoord zal krijgen waarschijnlijk. Enfin, plan B van de eerste keer was ook nu weer van toepassing: de sprinter naar Dordrecht van 10:33. Ook nu moest de sprinter op tijd vertrekken en aankomen, maar grijze wolken pakken zich samen, want de sprinter komt "te laat" aan om 10:33 terwijl het vertrek precies om 10:33 is. Om dat nog eens extra in te wrijven had ik al een rolstoelkar gespot op dit spoor, wat erop duidt dat er een rolstoelreiziger mee is. Dat neemt ook nog een handjevol tijd in beslag, en tot overmaat van ramp vindt er een Hengelocomplex plaats: de sprinter uit Deurne komt aan op het tegenovergelegen spoor en een aanzienlijk deel van die mensen moeten ook richting Tilburg. Vanaf het moment dat bij ons de deuren willen sluiten, gaan de deuren precies open en renne deze mensen als een bezetene naar mijn sprinter toe, die op dat moment net dicht gingen. In plaats van dat de deuren gesloten blijven en de trein wegrijdt, om al die mensen verbouwereerd achter te laten op het perron, zoals ik dat in Hengelo al eerder heb meegemaakt (vandaar dat gelijknamige complex), gingen de deuren weer open zodat ze alsnog meekonden. De vertrektijd viel eigenlijk nog wel mee met een krappe +3, maar veel kon er niet meer verkeerd lopen. Tilburg blijft +2, Gilze-Rijen blijft ook +2 en de sprinter komt aan in Breda met idem +2, dus is het rennen geslagen door het doolhof dat het station van Breda heet, naar de bussen. Nog binnen een minuut komt bus 19 aangereden en nadat ik instapte (ik was de enige) vertrok de bus direct - het scheelde niet veel.

De internetverbinding leek het een stukje beter te gaan doen binnen Nederland, maar eenmaal in België was het weer bagger. De bus passeert het station van Noorderkempen dat ligt in Brecht, en dat station zal vier of vijf keer (per richting) worden aangedaan door de intercity Den Haag-Brussel (ten koste van de intercity Amsterdam-Brussel die hiermee eigenlijk gewoonweg omgeleid wordt). Het is eigenlijk een tamelijk nietszeggend station naar mijn beleving, maar wie weet zullen er redenen zijn om het station met zo'n bravoure zoals het station er nu bij ligt, te bouwen en om er een (half!)uurdienst te laten rijden. Waarom stopt deze bus 19 dan niet in Noorderkempen? Het station is volgens mij juist met zo'n grotesk perronbouwwerk gebouwd voor een verbinding met Nederland, maar die kwam er maar nooit omdat de treinen niet klaar waren om via Breda te rijden - vandaag de dag rijden deze nog steeds via Roosendaal. Dan zou je die verbinding net kunnen simuleren door deze bus bij Noorderkempen te laten stoppen, maar dan moeten er uiteraard wel mensen zijn die met deze bus mee willen reizen en ook moeten weten dat deze bus überhaupt rijdt. De laatste trein vanuit Noorderkampen naar Antwerpen is al om 9 uur, dus voor de zondagavonden zal het hoe dan ook geen drol uitmaken. De ring van Antwerpen was vandaag als bijkomende nodeloos-om-te-vermelden trivia een stuk ellendiger dan in februari, wat tot gevolg had dat de bus uiteindelijk met bijna 10 minuten Nieuw-Namen binnen zou gaan rijden. Met een overstap van 26 minuten in totaal was dat geen reden tot paniek.

Tijdens het wachten bij de halte Sportpleinstraat was ik aan het wachten op de bus naar Doel en verdomd, een bus met Doel op de bestemmingsdisplay komt aangestormd vanuit een compleet andere richting. Ik kwam daar laat achter en ik zag het al voor me: wéér die bus gemist zeker? Nee toch?? Gelukkig niet - de bus reed een cirkeltje en de bus kwam uiteindelijk op tijd aan om mij op te pikken. De bus was leeg, op een meisje na. Ze kwam van school vandaan, en dat is ook precies de reden waarom deze bus op woensdag niet om 17:08, maar om 13:03 vertrekt vanuit Kieldrecht - op woensdag zijn de scholen wat eerder klaar. Het moet toch wat zijn, om als chauffeur de enige rit van de dag te rijden naar nota bene een dorp als Doel.

Doel is nog erger dan ik verwacht heb. Eén café was nog open, maar de rest was een groot dood, vervallen, vernield oord, met als toppunt van ellende nog enkele bewoonde huizen die er nog helemaal net uitzagen. Het is net alsof de kerncentrale al enkele decennia terug uit elkaar geknald is à la Tsjernobyl, alsof Doel verworden is tot het Tsjernobyl van Vlaanderen, maar desondanks is Doel wel het verdriet van Vlaanderen of de hel van Vlaanderen. Een schandelijk voorbeeld van hoe je niet met een dorp omgaat als regering. De kerk zag er ook nog helemaal mooi uit, maar de rest was ronduit verderfelijk. Des te verder ik van Doel af liep, hoe netter de huizen werden, maar het leek er ook echt op alsof Doel binnen een afgezonderd gebied lag met slagboom en al, alhoewel de slagboom in kwestie verdwenen was.

De weg terug, na een wandeling van 10 kilometer, werd ietsje anders dan voorzien, omdat de wandeling een uur korter duurde dan ik ingeschat had. Dat liet ruimte over voor een wandeling in Hulst, waarna ik bus 20 naar Goes op een schappelijk tijdstip kon nemen. Sinds deze dienstregeling rijdt deze trein direct door naar Haarlem, met een schappelijke overstap voor de trein naar Zandvoort aan Zee. Een rit zonder geschiedenis, waarbij ik nu ook kon ervaren hoe lang de intercity stil bleef staan in Roosendaal...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen