zaterdag 28 november 2015

27 augustus 2015 - Pendelen (deel 17)

De heenweg

Iets lijkt een terugkomend fenomeen te zijn voor de heenweg: een meeuw staat sinds een tijdje altijd aan het perron van het busstation, haast vragend of hij mee met de bus mag. Alle chauffeurs mijden hem, want tja, ook een meeuw moet een2 geldig vervoersbewijs hebben, zo beweren ze, terwijl honden wel gratis mee mogen.

De bus rijdt traag en deze komt aan om 07:32. Een minuut later en ik kon een kwartier wachten met andere woorden. De trein, die bestond uit twee vierledige VIRMs, was van een gerechtvaardigde lengte en zowat uit een pavlovreactie ging het meerendeel der reizigers helemaal naar voren toe voor een oude VIRM en daar is het eigenlijk veel drukker dan in het exacte midden, met de achterste vier rijstellen die ook nog eens gemoderniseerd zijn. Dat nodigde meer uit en zo vond is voldoelde plek. Ik voel me moe en niet scherp en dat geldt ook bij mijn overstap voor naar Gouda (vanuit Rotterdam), want ik mocht weliswaar vier volle minuten tegen de sprinter naar Uitgeest (via Gouda!) aan kijken op het enige kopspoor van het station - bewegen deed ik niet. Dan maar zoals gebruikelijk de intercity naar Leeuwarden nemen.

Mij was desondanks wel wat opgevallen in de ICMms van de trein naar Leeuwarden: de drieledige variant heefteen enkele prullenbak tussen twee stoelen in, terwijl de vierledige twee prullenbakjes heeft onder de stoelen (vis-a-via uitgezonderd uiteraard).

De terugweg

Het is raak vandaag: er is een aanrijding met een persoon en niets rijdt naar Den Haag. Dit wordt kiezen tussen een ritje via Rotterdam of Utrecht (of de sprinter naar Amsterdam, maar echt veel zin heb ik daar niet in). De intercity naar Rotterdam komt het eerst, dus die wordt het.

In Rotterdam lijkt alles normaal (inclusief de vertragingen van de Intercity Direct) en zo plan ik te wachten tot 18:37, de intercity naar Amsterdam Centraal (via Haarlem) maar de intercity naar Lelystad Centrum van 18:22 heeft natuurlijk in Leiden Centraal een overstap met de trein uit Den Haag Centraal (de ervaring vanuit België, bij onbruik (rekbaar begrip) van de intercity Brussel).

Resumé

[80] Zandvoort > Heemstede
IC Heemstede-Aerdenhout > Rotterdam Centraal (controle: 0)
IC Rotterdam Centraal > Gouda (controle: 0)
[6] Gouda > Gouda
[186] Gouda > Gouda
IC Gouda > Den Haag Centraal (controle: 0)
IC Den Haag Centraal > Haarlem (controle: 1)
SP Haarlem > Zandvoort aan Zee (controle: 0)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten